Ommeland (10)

Het land wordt steeds leger. Dat was het natuurlijk al, dus eigenlijk is dit een onjuiste zin.

Naarmate ik verder fiets wordt het land steeds leger. Helaas, ook die zin klopt niet. Alsof ik door het fietsen het land leger maak.

Naarmate ik verder fiets wordt het land waar ik door fiets steeds leger. Nu lijkt de boodschap mij – voor de taalpuriteinen onder ons – redelijk te kloppen.

Groningse ruimteHet zijn hier meer verse polders, althans: vooral naar het oosten toe. Daar bevindt zich de grote leegte van de Carel Coenraadpolder en de Reiderwolderpolder.

De Carel Coenraadpolder is nog geen eeuw geleden aan de Dollard ontworsteld. Tegenwoordig gebeurt dat inpolderen hier niet meer: de Dollard is beschermd natuurgebied én het land levert hier te weinig op. Inpolderen doe je in de Randstad, waar een groot tekort aan bouwgrond voor huizen is (IJburg, Maasvlakte).

Geef mij maar de ruimte. Maar ja, als je hier woont woon je wel erg ver van het ziekenhuis en van een fietsenmaker vandaan. Zonder auto word je dan als 65-plusser wel wat kwetsbaar. Er rijdt hier zelfs geen bus.

Ruimte bij TermuntenGoed, zo ver is het met mij niet gekomen, die polders wil ik een andere keer nog eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Na Woldendorp fiets ik door het buurtschap Baamsum, met alweer boerderijen met indrukwekkende voorhuizen.

Links van mij bevindt zich het Grijze Monnikenklooster. Dat is geen klooster meer, maar een boerderij op een wierde. Het klooster dateerde uit de 12e eeuw, dus het geeft aan hoe vroeg dit gebied al bewoond is geweest. De vroegere grens tussen land en water is min of meer de weg die kronkelt van Scheemda via Nieuwolda en Woldendorp naar Termunten. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

