Ommeland (8)

Via Ten Post kom ik in Wittewierum uit. De zon is verdwenen achter een dik wolkendek. In het zuidwesten klinkt steeds nadrukkelijker gerommel. Af en toe krijg ik een paar druppels op mijn hoofd. Maar de echte bui is verder weg, volgens mijn inschatting vooral ten zuiden van de stad Groningen. In ieder geval probeer ik koers te zetten richting een spoorlijn.

WittewierumWittewierum is nu een buurtschap met maar ongeveer 60 inwoners, maar ooit was hier een belangrijk klooster gevestigd. Ook woonden er in de omgeving verschillende adellijke families.

Een hoge brug brengt mij droogvoets over het Eemskanaal. Ik probeer pal naar het zuiden te fietsen. Op die manier denk ik net de naderende bui te kunnen omzeilen. Pal naar het zuiden lukt echter niet. Dus laveer ik een beetje door een onnederlands leeg landschap. Er wordt op diverse plaatsen aan de dijken gewerkt, Woudbloemwaarschijnlijk om deze meer aardbevingsbestendig te maken.

Via Schaaphok kom ik in Woudbloem uit. Hier komen verschillende waterwegen bij elkaar. Een rijtje arbeiderswoningen aan het water vormt een herinnering aan de aardappelmeelfabriek die hier ooit gestaan heeft. Deze fabriek was gesticht door een coöperatie van boeren die het er niet mee eens was dat één groot concern de prijs van de aardappelen bepaalde.

Vanuit het westen nadert een dicht regenscherm. Ik sla naar het oosten af. Hoewel de meest hevige regenval en het onweer nu achter mij zijn houd ik het niet droog. De nieuwe poncho wordt aangetrokken (de oude was zo lek als een mandje).

Via Slochteren en Noordbroek fiets ik in de richting van Winschoten. Na Noordbroek wordt het weer droog? Waarom zou ik eigenlijk naar Winschoten fietsen? Het is nog te vroeg om de trein te nemen. Ik sla linksaf, in de richting van waar ik de zee vermoed… Of althans: de Dollard. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

