Ommeland (7)

De arglistige lezers die af en toe een blik op dit weblog werpen weten het al wel: aan de fietstochten van Henk 50 zit kop noch staart. Hij weet gewoon niet waar hij heen fietst, hij rijdt gewoon zijn neus achterna. Als hij aan het eind van de dag maar bij een station uitkomt en op tijd de trein terug naar Noord-Holland kan nemen. Gelukkig kent hij alle (Nederlandse) stations uit zijn hoofd. Daar heeft hij geen kaart voor nodig.

Bij Winneweer 2Eerst zet Henk 50 koers naar Loppersum, met ook al een massieve zadeldaktoren. Misschien deden Stedum en Loppersum vroeger wel een wedstrijd. Maar dan ziet hij een aardige weg in zuidoostelijke richting. Die weg voert naar het buurtschap Winneweer. Een prachtig stukje kronkelende weg temidden van een weids landschap en af en toe een eenzame boom.

Nu we het er tóch over hebben: zien jullie dat spiegeltje links aan het handvat van de Batavus? Dat vind ik nu echt een heel handig voorwerp op mijn 65-plus fiets. Klein en inklapbaar en wel zo veilig om wat meer het achteropkomend verkeer in de gaten te houden. Dat hoor ik niet altijd meer zo goed… Bovendien zie je dan het prachtige Groningse landschap twee keer: vóóruit en achteruit.

Bij WinneweerIn Winneweer kom ik uit op de Stadsweg. De hoofdstad van Groningen is nogal egocentrisch, net als Parijs. Zoals er buiten Parijs eigenlijk niets belangrijks te vinden is en alles wat er wél te vinden is ten dienste moest staan van de Franse hoofdstad, zo keken de inwoners van de stad Groningen ook naar hun Ommeland. Daarom leiden alle wegen naar de stad. Wil je dwars oversteken, dan was dat vroeger heel ingewikkeld. Alle wegen leidden naar het Rome van het Noorden: kortweg Stad.

WinneweerVan Winneweer moet je niet te gering denken. Het dorp telt maar liefst drie straten en voor Groningse begrippen is dat best veel. Verder is er een vlooienmarkt in een voormalig fabrieksgebouw. Het dorp ligt aan het Damsterdiep, het schilderachtige water dat naar Appingedam voert. Vroeger was hier, halverwege Delfzijl en Groningen, een bekende herberg. Je was immers op de helft en daar moest op gedronken worden.

Ondertussen pakken zich vóór mij donkere wolken samen. Ook zie ik diverse bliksemflitsen. Dat is geen prettig idee in het open land. Ik ga op zoek naar wat meer beschutting…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

