Maan boven Alkmaar

Maan bij watertorenDe mensen vragen mij wel eens: “Henk, waarom is de maan zo groot als hij net boven de horizon komt?”

Dat zal ik jullie zeggen: dat is gezichtsbedrog. Als de maan net opkomt zie je hem tegen de achtergrond van bomen, huizen of andere objecten. Je hebt dan dus een optische vergelijking.

Als de maan hoog aan de hemel staat heb je die vergelijking niet (meer). Het lijkt dan dus of de maan kleiner is geworden. Maar wees gerust: hij is niet gekrompen. Je ogen maken een vergissing…

De foto laat de Bergerweg zien, met het spoorwegviaduct en de watertoren. Ik maakte deze foto uit de hand met mijn kleine Sony-camera op 1/8 seconde bij 200 ISO. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

