Moeilijke patiënten

Wie is hier moeilijk?

De eerste vraag is natuurlijk: wie is hier moeilijk? Is de patiënt moeilijk, of doet de behandelaar of begeleider moeilijk?

  • Als Jan zijn tanden niet wil poetsen, is Jan dan moeilijk, of doet de tandarts moeilijk?
  • Als Martine 27 katten in huis heeft, en haar huis vervuilt, doet zij dan moeilijk, of reageert de omgeving moeilijk?
  • Als mevrouw De Vries soms haar sleutels vergeet, maar ook vergeet dat ze ze vergeet, is zij dan moeilijk of doen haar kinderen moeilijk?

Dat is een boeiende discussie, die ik toch maar even parkeer…

Cliëntfactoren

Moeilijkheid van vanuit de cliënt (o.a.) verklaard worden uit de volgende factoren:

  • chroniciteit: het probleem (of de patiënt dat nu zelf ervaart of zijn omgeving) is hardnekkig
  • afhankelijkheid: de persoon heeft anderen nodig om zijn leven op de rit te houden (al wil hij dat soms zelf niet)
  • karakterpathologie (hoe soepel gaat iemand met zichzelf en met anderen om, eerder op dit blog mede vertaald in het kwadrant plus of min: hoe kijk je naar jezelf en hoe kijk je naar anderen?)
  • gebrek aan reflectieve mogelijkheden: de patiënt is niet in staat om te kijken naar wat er in hem zelf om gaat en wat de gevolgen zijn voor anderen.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

