Vastgelopen (6) : plaats in de ruimte

Receptie met vreemden

Stel je voor: je moet naar een receptie, maar je kent daar verder niemand. Dat overkwam mij onlangs weer een keer en ik voel me dan niet zo erg op mijn gemak. Er zijn mensen die op zo’n moment naast het bruidspaar gaan staan, maar ik verschuil me liever met een bitterbal en een glas jus d’orange achter de plantenbak. Dat hielp die avond trouwens niet, want ik werd ontdekt en bleef vervolgens een uur te lang hangen.

Voor de meeste mensen die zich niet op hun gemak voelen geldt dat ze de neiging hebben om zich terzijde op te stellen. Er zijn er echter ook die zich volgieten met alcoholische versnaperingen en vervolgens alsnog midden in de zaal terecht komen, maar je eerste reactie is toch ‘mij niet gezien’.

Iedereen is natuurlijk verschillend. Er zijn mensen die van nature heel sociaal zijn en met iedereen in gesprek raken. Dat past niet zo bij mij: ik heb de neiging om mezelf wat onzichtbaar te maken (of met een fototoestel te gaan lopen, dat is dan een camouflage).

Het karakteristieke beeld verandert

Waar het om gaat bij het proces van vastlopen is dat het karakteristieke beeld verandert. Als Mirjam altijd met iedereen in gesprek was en nu stil in een hoekje zit is er kennelijk iets aan de hand. Maar je zou ook kunnen zeggen: als ik met iedereen (die ik niet ken) in geanimeerd gesprek geraak is dat ook wat wonderlijk. Als kind zat ik al het liefste in een doos. Mogelijk verkeer ik bij dat soort gedrag dan in een manische fase (…) of ik heb ergens een pilletje gescoord (alcohol krijg ik niet door mijn keelgat).

Het halletje van de trein

En beetje gekscherend zeg ik wel eens in cursussen dat je in het Openbaar Vervoer (trein) goed kunt zien welke mensen niet helemaal lekker in hun vel zitten. Dat zijn de mensen die in het halletje blijven zitten terwijl er in de coupé nog ruim voldoende plek is (…).

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

