Ommeland (5)

Het landschap ten noorden van Aduard bestaat uit een lappendeken aan piepkleine buurtschappen, vaak niet meer dan drie boerderijen. Driebrug, Suttum, Hardeweer, Nijenhuis, Fransumer Voorwerk, Joeswerd, Brillerij, Bolshuizen.

Ruimte bij het ReitdiepDoor dit gebied kronkelt zich een fietsroute, grotendeels bestaand uit de breedte van één betonplaat met (op dit moment) hoog gras. Iemand die mij vanuit de verte ziet fietsen ziet slechts een oudere man die zich op wonderbaarlijke wijze voortbeweegt door het land. De fiets is niet meer te zien.

Ik kruis het Aduarderdiep. Het is een heel oud kanaal dat mogelijk al rond 1300 door monniken is gegraven. Een echt monnikenwerk dus. Een nieuwe fietsbrug helpt mij droogvoets over het kanaal.

Even verderop bevindt zich het volgende natte obstakel: het Reitdiep. Tot halverwege de 19e eeuw kwamen zeeschepen via dit water tot in de binnenstad van Groningen. De haven daar was toen nog een getijdenhaven Sluis Reitdiepmet zilt water. Het Reitdiep is de gekanaliseerde Hunze, die zó bochtig was dat men besloot af en toe maar een stukje rechtdoor te steken. Het water stroomt door één van de oudste cultuurgebieden van Europa. De mensen zeggen wel ‘zo oud als de weg naar Rome’, maar ze zouden ook kunnen zeggen ‘zo oud als het vaarwater naar Groningen’. 

Ik fiets achter Oostum langs door de Polder Ons Behoud. Een oude sluis biedt de mogelijkheid om over het Reitdiep te komen. Aan de overkant wordt aan de fietsroute geknutseld, dankzij Europese gelden. Daardoor is het nu mogelijk om over glad asfalt via het buurtschap Hekkum naar Sauwerd te fietsen.

Bedum 1De streek tussen Sauwerd en Stedum heb ik al vaker op dit weblog beschreven, omdat we daar twee weken met vakantie zijn geweest. Halverwege beide plaatsen bevindt zich het dorp Bedum, met de scheefste kerktoren van Nederland. Hij staat nog meer uit het lood dan de toren van Pisa.

Ik pad de draad weer op in Stedum, omdat de vandaag genomen vervolgroute niet eerder op dit weblog beschreven werd. Overigens: opnieuw zonder plan: ik fietste gewoon mijn neus achterna en probeerde onderweg ook twee keer een naderend onweer te slim af te zijn.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

