Astro TV (2)

Tot de meest gelezen onderwerpen op mijn blog behoort een blog uit het voorjaar van 2015 over Astro TV. Vanwege een viraal virusje was ik horizontaal gaan liggen banken & zappen voor de TV en belandde toen in het programma Astro TV.

Pieter schrikt van harde geluiden

Voor Astro TV kun je tegen betaling contact opnemen met een persoon die ‘heldervoelend’ of ‘helderwetend’ is en die zichzelf een medium noemt. Ooit heb ik zo’n medium op een dwaalspoor gebracht door onjuiste informatie te vertellen. Hij meende zeker te weten wat er met één van mijn cliënten aan de hand was. Zo was deze man in een vorig leven (in 1914) gefusilleerd. Daarom schrok hij nu van harde geluiden.

Toen ik deze helderwetende man een paar onjuiste details vertelde had hij dat niet door en ging met mijn verhaal aan de haal. Daarop kwamen de ouders tot de conclusie dat de man maar een beetje zat te orakelen op basis van informatie die anderen hem aanreikten.

Deze keer was ik niet ziek, maar toch belandde ik weer even bij Astro TV. Op het scherm verscheen een dame van wie ik de naam niet meer weet (ik ben niet zo helderziende en bovendien kan ik niet meer zoveel informatie onthouden). Laat ik de mevrouw Truus noemen. Door haar collega werd Truus zo ongeveer de hemel ingeprezen, hoewel ze gewoon op haat stoel bleef zitten.

Mevrouw de Vries houdt van humor

Er belt een mevrouw op (ik noem haar mevrouw de Vries) die meteen in de uitzending komt met een paar rake opmerkingen. Het gesprek liep verder ongeveer als volgt.

Truus: “Ik zie (!) dat u een actieve vrouw bent die ook een flinke dosis humor heeft”.

Mevrouw de Vries: “Ja, dat kan wel kloppen, ik houd van reuring”.

Truus: “Volgens mij hebt u ook veel vrienden om u heen”.

Mevrouw de Vries: “Ja, ik heb altijd mensen om me heen. Ik houd van een beetje gezelligheid.”

Truus: “Even denken. Ik zie nu een grijze flat…”

Mevrouw de Vries: “Dat zegt me niks!”

Truus: “Het is een grijze flat. Niet zo’n oude flat, maar van zo’n tien jaar geleden. Daar woont iemand die erg belangrijk voor u is…”

Mevrouw de Vries: “Ik ken niemand die in een flat woont. Daar moet ik namelijk niks van hebben. Geef mij maar een tuintje!”

De man met het bruine pak

Truus: “En tóch moet er iemand in zo’n flat wonen die veel voor u betekent en die veel om u geeft!”

Mevrouw de Vries: “Dat kan ik me niet heugen. Ik zou niet weten wie u bedoelt!”

Truus: “Denkt u eens goed na. Want ik zie het nu heel duidelijk voor me. Het is een man in een bruin kostuum met een hoed op…”

Mevrouw de Vries: “Ik zou echt niet weten wie u bedoelt!”

Truus: “Die man moet echt heel belangrijk voor u zijn. Het heeft ook iets met vis te maken!”

Uiteindelijk bedenkt mevrouw De Vries dat ze een broer heeft gehad die wel eens een bruin pak aan had. Maar die is al lang geleden overleden.

Truus: “Maar uw broer was wel erg belangrijk in uw leven…” dan volgt er een stilte… “Ik zie nu iets voor me, ja, het wordt duidelijker, het is een belangrijke gebeurtenis in uw leven, het heeft met die man in dat bruine pak te maken, maar het is wél lang geleden!”

Zo gaat het gesprek nog een tijdje door. Mevrouw de Vries wil ook wel weten hoe haar toekomst er uit gaat zien. Daar heeft Truus wel een antwoord op. Ze gaat over een aantal maanden een man ontmoeten die erg belangrijk wordt in haar leven. Maar ook een vrouw. Die vrouw hoort er ook bij…

Dan is de sessie afgelopen. Is het niet fantástisch wat Truus allemaal te vertellen heeft? vraagt de collega aan de kijkers. Fantástisch toch, dat iemand mensen zo goed kan vertellen wat er in hun leven speelt?

Hond houdt van logeerbaas

Na een paar ‘reclameblokken’ over mensen die ook klaar zitten om de kijkers van advies te dienen komt er nog een kijker aan het woord. Het blijkt dat er in haar huis regelmatig een hond logeert.

En Truus kan iets héél moois vertellen. De hond (Truus: “Is het een bruine hond?” Kijker: “Ja, het is een bruine hond, het is een Duitse herder” Truus: “Het is een grote hond en hij zegt mij dat hij ontzettend veel van jou houdt. Die boodschap wil hij jou meegeven. Is dat niet geweldig?”).

In de psychologie wordt dit wel associatief denken genoemd. Je hoort iets en je koppelt er meteen een beeld aan. Maar daar hoef je niet helderwetend voor te zijn…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

