Schipper, mag ik overvaren?

Zoals de vaste lezers van dit weblog wel weten is één van mijn favoriete bezigheden als fietser: het betreden van zoveel mogelijk veerponten. Ik heb namelijk graag het heen-en-weer, al ga ik meestal alleen maar heen en niet weer.

Helaas vaart bijna de helft van de veerponten alleen ‘in het seizoen’. En weer een deel van die ponten vaart alleen in de zomervakantie. Eén van die veerponten neem ik jaarlijks. Maar het is dus goed uitzoeken wanneer ik ter plekke over kan varen. De pont vaart niet dagelijks en alleen in de hoogzomer. Het is het veer van Hansweert naar Perkpolder.

Vroeger voer van Kruiningen naar Perkpolder ieder half uur een pont. Hier zette men zúlke vieze koffie dat ik de indruk had dat het opgewarmd water uit de Westerschelde was. Maar verder was het een handig veer en ook nog goedkoop.

Hansweert 2Door de komst van de Westerscheldetunnel is dat veer een roemloze dood gestorven. Wil ik als fietser de Westerschelde over om weer eens een rondje Zeeuws Vlaanderen te doen, dan moet ik óf 50 km naar het westen (Vlissingen-Breskens) of met gevaar voor eigen leven de roltrappen nemen van de Antwerpse tunnel. Zelfs het veer van Lillo naar Doel, waarmee ik de route korter had kunnen maken, is dit jaar uit de vaart.

Maar gelukkig, maandag voer de pont van Hansweert naar Perkpolder weer. Ik nam een zeer vroege trein uit Alkmaar en was rond 9 uur in Kruiningen. De mensen vragen mij wel eens: is dat niet érg duur? Nee, als ik voor half zeven incheck reis ik gratis tot aan Vlissingen, Maastricht of Groningen. Nou ja, ik betaal natuurlijk iedere dag voor mijn Dalvrij abonnement (1½ euro per dag…).

De trein had enige vertraging omdat er mensen langs het spoor liepen. Zo te zien asielzoekers die nog niet bekend waren met de Nederlandse regelgeving. Gelukkig had ik qua tijd een ruime marge genomen.

Hansweert 3Helaas was de pont in Hansweert in geen velden of wegen te bekennen. Het zou niet voor de eerste keer zijn dat een pont – waar ik vroeg voor was opgestaan – niet voer. Ik had hem niet gemist, want er stonden zo’n 20 fietsers te wachten. Uiteindelijk kwam de Onderneming aangetuft: een nietig bootje als je hem ziet tegen de achtergrond van grote containerschepen (links boven op de eerste foto).

De fietsen werden vakkundig vastgesjord aan dek en de meeste veergasten Hansweert 4bleven ook aan dek zitten. Ik kroop in het vooronder, compleet met koffie met appelgebak én slagroom (Tineke was niet mee, dus dan kan dat…). Mijn redenering was dat ik deze dag nog ruim voldoende zon te verduren zou hebben.

Hansweert 5Soms passeren zeereuzen rakelings de veerboot, maar deze keer was het rustig op het water en ook nog eens bijna windstil. Wie onder deze omstandigheden zeeziek zou kunnen worden was vermoedelijk ten prooi gevallen aan allerlei suggestieve indrukken. Hoewel: onze vroegere buurman, werkzaam bij de marine, kon in de haven van Den Helder al zeeziek worden. En dat moet dan het land verdedigen….

Hansweert 6Na 40 minuten varen legde de boot aan in de (langzaam dichtslibbende) haven van Perkpolder. Rond deze haven is Rijkswaterstaat bezig met grootscheepse werken. Dijken worden verlegd en er komt meer ruimte voor het water. Dus ook de fietspaden liggen nu Hansweert 7anders dan in voorgaande jaren. Maar over het gladde asfalt was het prima zoeven.

Zo fietste ik vrolijk fluitend door de Zeeuwse ruimte. Mijn fiets had helaas bronchitis. Hij leverde een knersend piepje dat ik niet thuis kon brengen. Ik was dan ook ver van huis. Het geluid van mijn fiets zal ongetwijfeld vallen in de rubriek ‘onbegrepen lichamelijke fietsklachten’.  Daar bijten dokters hun kunstgebit op stuk en misschien Hansweert 8straks ook mijn fietsenmaker.

Bij Walsoorden naderden mijn Batavus en ik de dijk. Vlak achter de dijk (het Zuidergat) was een torenhoog containerschip onderweg naar de Antwerpse haven. 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

