Ommeland (1)

Om vooralsnog onbekende redenen was ik met mijn fiets in de Groningse buurtschap Gaarkeuken beland. De naam van de plaats heeft inderdaad te maken met een vroegere eetgelegenheid.

Bij Gaarkeuken bevindt zich een sluizencomplex in het Van Starkenborghkanaal. Het is één van de weinige dorpjes die in de Tweede Wereldoorlog zwaar werden gebombardeerd door de Engelsen. Nog vele jaren later had het sluizencomplex last van afbrokkelende stenen als indirect gevolg van dit bombardement.

Wolddiep bij WesterzandOver de Woldweg fiets ik zuidwaarts langs het Wolddiep. Het land is hier nog open, maar de naam Woldweg zegt het al: verderop beginnen de bossen. In dit verband: een coulissenlandschap met percelen weidegrond en langs de percelen rijen bomen. Ik kruis de weg die door de buurtschappen Westerzand en Oosterzand loopt en fiets verder naar Sebaldeburen. 

Tsja, wat is Sebaldeburen? Toen ik nog klein was en ansichtkaarten spaarde had ik een kaart van de Geref. Pastorie in Sebaldeburen. Kennelijk was de woning van de dominee toen nog een plaatselijke attractie. Het was een heel gewoon woonhuis, maar er woonde dus wel een dominee. Om de één of andere reden is die koppeling nooit uit mijn geheugen gewist. Eigenlijk jammer, want het neemt allemaal ruimte in op de harde schijf onder mijn kalende schedeldak.

In Sebaldeburen sla ik linksaf. De weg leidt door de tweelingdorpen Oldekerk en Niekerk. In Oldekerk staat een nieuwe Gereformeerde Kerk en in OldekerkNiekerk staat een oude romaanse Hervormde Kerk (uit de 12e eeuw), de Liudgerkerk. De dorpen liggen op een zandrug.

Jullie moeten niet te gering van Niekerk denken: het dorp werd verkozen tot ‘het leukste dorp van Groningen’. Ik heb – toen ik er door fietste – niet kunnen ontdekken waarom. Ik moest alleen veel niezen, dat zal wel iets met hooikoorts te maken hebben. Maar kennelijk omdat het zo’n leuk dorp is groeit het ook aanzienlijk, sinds 1970 is de bevolking van de plaats ruim verdubbeld.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Ommeland (1)”

Geef een reactie

