Fake op Linkedin

Robbregt van Amerongen wilde wel eens weten hoe geloofwaardig vermeldingen worden ervaren op Linkedin.

Hij verzon een list. Eerst suggereerde hij dat hij als geboorteplaats Legoland aan zou kunnen geven. Dat helpt niet bij de geloofwaardigheid.

Daarna benoemde hij zichzelf tot één van de topmensen (CEO) met multinational Shell. Tot zijn verbazing kreeg binnen enkele dagen tientallen felicitaties. Maar ook een aantal moppers dat hij bij een bedrijf was gaan werken dat weinig investeert in schone energie.

Daarna volgde nog een mail van Linkedin dat je Robbert kon feliciteren met zijn nieuwe baan. Dat leverde ook weer een aantal reacties op.

Slechts een beperkt aantal mensen had door dat iemand als Robbregt van Amerongen niet zomaar aan de top van een multinational terecht komt. Die vonden het een leuke grap.

Wat is Robbert van Amerongen opgevallen? Dat kennelijk Linkedin wordt gezien als een platform dat zeer serieus wordt genomen. Veel serieuzer dan Facebook, Twitter of andere media waar je je met je al dan niet aanwezige talenten bloot kunt geven.

Ik ken wel enkele situaties van mensen die sjoemelen op Linkedin. Ze vermelden bijvoorbeeld een bepaalde opleiding. Die hebben ze dan wel gevolgd, maar ze hebben uiteindelijk geen diploma behaald. Feitelijk niet onjuist, maar je brengt lezers wel op een dwaalspoor.

Of ze vermelden een bepaalde leidinggevende functie, terwijl ze bijvoorbeeld veel te lijden hebben als gevolg van hun functie. Een letter verschil. Maar daar trap je gemakkelijker in (denk je) dan de super-carrière van Robbregt van Amerongen.

Zijn meest genoemde skill is overigens humor. Dat heeft hij niet zelf gedaan, anderen hebben dat opgegeven.

Elders las ik nog wat voor foto je beter wel of niet op Linkedin kunt zetten. Eén van de adviezen is dat je beter niet in een rode bikini op je profielfoto kunt staan. Dat heb ik dan ook maar niet gedaan.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Fake op Linkedin”

  1. Een jaar of 5 geleden heb ik er wel eens naar gekeken en toen viel me op dat het vooral iets is als je werk wilt hebben. Dat wilde ik niet, ik kan moeiteloos zelf werk vinden. Iets anders is dat je in NL maar uit een paar ‘regio’s’ kan kiezen en heel NH en Flevoland onder Amsterdam vallen. Andere keuzes zijn naar ik meen Rotterdam, Eindhoven en Groningen en dan houdt het zo’n beetje op. Duidelijk een kijk van multinationals en niet die van mij.

    Dat er niet geknoeid wordt komt door de uitermate saaiheid. Ook een reden dat ik er zelf eigenlijk nooit kijk. Ik heb er niets te zoeken.

Geef een reactie

