Racisme in de Efteling

Er was beroering ontstaan over enkele attracties in de Efteling. Daar zouden racistische stereotypen gepropageerd worden. Aldus de actiegroep Stop Oppressive Stereotypes. De groep gaat uit van een doelbewust complot: “Dit is geen onwetendheid meer van de Efteling, maar een kapitalistische organisatie die doelbewust kinderen indoctrineert en een hele strategie heeft bedacht om dit zo lang mogelijk te kunnen doen.”  

Nu was ik 55 jaar geleden in de Efteling geweest. Er zal dus wel wat zijn veranderd. Ik kon me sprekende prullenbakken, holle bolle Gijs en Langnek herinneren. Daarnaast was ik onderweg náár de Efteling uitgegleden bij de veerpont van Drongelen. Dat was vermoedelijk ook het gevolg van een complot, in dit geval tegen een blank jongetje dat nog maar kort in Nederland woonde.

Maar ik wilde wel eens weten om welke stereotypen het ging. Ik had gehoord dat er een Carnaval Festival was dat actievoerders in woede had doen ontsteken. Naar aanleiding van die attractie schijnt er in een Utrechts kraakpand een filmpje te zijn opgenomen.

Nu wilde ik wel eens weten wat dat Carnaval inhield. Ik heb een paar beelden op internet bekeken. Het Carnaval leek vooral op die box met trommelende dieren die vroeger in V & D stond. Tegen betaling van een dubbeltje werd er een minuut lang muziek gemaakt. Die box neem je natuurlijk niet serieus. Apen trommelen niet en beren spelen niet op een trompet.

carnaval EToen viel mijn oog op een Nederlands figuur bij dat ‘poppenspel’. En nee, dat kan dus echt niet. Een blozende molen, met een rode neus en versierd met tulpen, en uiteraard de onvermijdelijke klompen. Er zijn ook mannen en vrouwen in klederdracht die een klompendans uitvoeren. Als daar buitenlandse toeristen naar kijken bevestigt dat de vooroordelen over Nederlanders! Dat moet verboden worden! Bovendien voel ik me zwaar beledigd als ik als Nederlander zo belachelijk word gemaakt. Het ontbreekt er nog aan dat die klompendans niet wordt uitgevoerd door mannetjes en vrouwtjes met een stevige joint tussen de lippen.

Er is ook een Belgische afdeling. En België wordt in beeld gebracht door middel van een figuur die kennelijk carnaval aan het vieren is. Alsof heel België niet productief is en alleen maar functioneert in de rol van Prins Carnaval. Als ik de Belgische regering was zou ik de Nederlandse ambassadeur op het matje roepen.

Daarna komen de Duitsers aan de beurt. Een mannetje rijdt in een Volkswagen en achter hem zien we een kolossale bierpul. Ook dat kan dus écht niet. He bevestigt het beeld van de Duitsers alsof ze de hele dag niets anders doen dan zich vermaken op bierfeesten. Het bevestigt een vooroordeel tegen de Duitsers.

Ik ben het helemaal met de actiegroep eens. Dit kan allemaal écht niet. Ik zou de attractie nog wel eens in het echt willen zien, maar daar ga ik dus toch maar niet mijn geld aan uitgeven. Gewoon allemaal wegblijven!

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Racisme in de Efteling”

  1. We zouden ons juist wat vaker over moeten geven aan de droom- en fantasiewereld van de Efteling, samen met de kleinkinderen. Maar je hebt gelijk, misschien is er veel veranderd sinds mijn laatst opgeslagen herinnering, die toch al gauw een decennium terug in de tijd gaat (vrees ik).

    De Efteling, felbegeerd schoolreisjesdoel tijdens mijn werkzame periode, ondanks de hoge kosten, de lange busreis ernaar toe en het uren in de rij staan met de kinderen. Nee, het zijn niet de sensationele attracties, waarin je lichaam aan allerlei kotsmisselijk makende natuurkrachten wordt blootgesteld, die me bekoren. Maar het is de wervelende energie van de onzichtbare wereld die achter het tastbare ligt, die me nog steeds raakt. Die magische wereld die je niet zomaar kunt grijpen en begrijpen, die je je niet kunt toe-eigenen maar waar je naar op zoek moet met alleen de blik van verwondering in je ogen, afkomstig uit de bodem van je ziel. Die metafysische wereld van andere ´wezens´, van een ander wezen in jezelf, uitgedrukt in legendes, verhalen, beelden en sprookjesfiguren die veel vertellen zonder iets te zeggen. Wat is dat toch voor een vervlakking, die het bestaan daarvan wil ontkennen en verloochenen?
    Een kind, het kind-in-mij, de ´prinses´-in-mij, heeft nog ´verbinding´ met die wereld waarin alles leeft en alles spreekt in een taal die grenzeloos en onbegrensd is en die me vertelt wie ik werkelijk ben. In attracties als ´Droomvlucht´, de vliegende fakir, de waterlelies, het ruimteschip, het spookslot, het land van Laaf; te midden van reuzen, piraten, heksen en kabouters, wolven, draken en schatkisten.
    Natuurlijk beleefde ik de Efteling in de loop der jaren telkens weer anders dan toen ik er als ongeveer 7 jarige voor het eerst kwam. Elke keer, als ik om het grote diorama heenliep, waarin achter glas kleine Marklin minitreintjes door een minilandschap reden, leerde ik via de details iets over de zin van mijn bestaan, steeds vanaf een ander standpunt of gezichtspunt bekeken. Maar je moet het willen zien, je ervoor open stellen….
    Het Carnaval – al staat het niet op de eerste plaats in mijn Efteling top tien en al ben ik geen fan van carnaval vieren – is naar mijn bescheiden mening een superleuke attractie. De vrolijke muziek van het Carnaval zit nog steeds in mijn hoofd. Het is toch heerlijk dat we op die manier geconfronteerd worden met onze eigen vastgeroeste denkpatronen en stereotypen! Ik kan het niet nalaten te glimlachen. Het Carnaval zet je – met een rode neus van opwinding – ofwel aan het denken, óf het maakt het denken volkomen overbodig. En hoe rustgevend is dat! Je zou kunnen zeggen… het Carnaval is een korte cursus in zowel mindfullness als mind-emptyness!!

Geef een reactie

