Vastgelopen (3) : de tijd

Uitstelgedrag

Een derde kenmerk van vastgelopen mensen is de problemen die ze met het organiseren van de tijd hebben. Eén van de meest opvallende kenmerken is het uitstelgedrag. Dat is op zichzelf logisch, want als je moeite hebt met overgangen zie je tegen iedere nieuwe situatie op. Je hebt ook de energie niet om ‘er volop in te gaan’. Dus heb je de neiging om van alles te zeggen dat het ‘later’ wel komt.

Vermoeidheid

Erik Erikson heeft het over ‘waden door de stroop’. Vastgelopen mensen kunnen uren bezig zijn met plannen te maken, zonder tot iets te komen. En toch worden ze opnieuw ontzettend moe. Ze worden moe van het uitstellen (dat heb ik eerder op mijn weblog een bore out genoemd).  Het dag-nachtritme ligt vaak helemaal in de war: opstaan om twee uur ’s middags en ’s nachts om twee uur naar bed. Zowel het opstaan als het naar bed gaan zijn overgangen die worden uitgesteld.

Vroeger was alles beter

Daarnaast leven veel vastgelopen mensen leven nauwelijks in het ‘hier en nu’.

Ze hebben het er bijvoorbeeld bijna altijd over dat het vroeger allemaal beter was. Ze lijken helemaal geen zin en geen plezier te hebben in deze tijd. Ze zijn vooral aan het klagen dat het nu allemaal niks meer is.

Later heb ik mijn eigen zaak

Daarnaast zie je (maar dat heeft te maken met dat uitstelgedrag) dat veel vastgelopen mensen onrealistisch grootse plannen hebben voor de toekomst. De plannen zijn zó groots dat ze wel moeten mislukken. “Later – als ik mijn diploma heb – open ik de grootste kapperszaak van Hilversum.”

Op die manier ken ik een meneer die al 20 jaar bezig is met het maken van plannen om een eigen winkel te beginnen. Maar als het zo door gaat is hij er nog tien jaar mee bezig en dan is die eigen winkel er nóg niet. Hij zou beter in kleine realistische stappen plannen kunnen maken, maar dat lukt hem niet. Hij lijkt in een fantasiewereld te leven van wat er allemaal in de toekomst zal gaan gebeuren.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

