Niet over mijn stoep

Tot de kranten die ik af en toe lees behoort De Gelderlander. Daar heb ik geen abonnement op, maar de trein uit Nijmegen neemt soms vanzelf de Gelderlander mee. Ik heb al een abonnement op twee dagbladen, maar zo kom ik mijn dagen wel door, met én twee abonnementen én treinkranten…

Beuningen

Woensdag las ik in De Gelderlander een verhaal over een enkele inwoners van Beuningen. Dat ligt in Gelderland. Vroeger kwam ik er wel eens, er woonde familie. Nu fiets ik er eenmaal per jaar langs.

Ik dacht eerst dat het een grap was, maar het was echt waar. Enkele bewoners van de Koningstraat in Beuningen willen dat het voetpad voor hun huis afgesloten wordt, vanwege de komst van een asielzoekerscentrum. Zo willen ze voorkomen dat deze asielzoekers langs hun huis naar het dorpscentrum gaan lopen. Daarnaast verwachten ze een waardevermindering van hun huis. Ook willen ze minder OZB gaan betalen.

Je ziet het voor je. Een enorme file van 300 asielzoekers spoedt zich iedere ochtend collectief naar het centrum van Beuningen. Dat geeft me toch een drukte in de straat! En ’s avonds ook weer spitsverkeer op de terugweg. Wat een overlast op de stoep van die huizen aan de Koningstraat!

Onze wijk

In onze wijk was al een groot AZC. In juni is er een tijdelijke opvang voor (maximaal) 600 asielzoekers bij gekomen. Het is allemaal bijna geruisloos verl0pen. Niks geen Steenbergen of Geldermalsen. Maar 1200 asielzoekers op ongeveer 100.000 inwoners brengt in een stedelijke omgeving ook niet zoveel turbulentie met zich mee, zelfs niet als beide centra in één stadsdeel liggen.

Na het besluit voor de tijdelijke opvang zetten we ons huis te koop. Het ligt op 500 meter van de noodopvang. Ons huis was binnen een week verkocht. En de huizenprijs bleek niet te zijn gedaald.

Zijn er files van asielzoekers die dagelijks naar het centrum van Alkmaar lopen? Ik zie regelmatig mensen onderweg, meestal op de fiets trouwens. Het zijn geen files, het is af en toe. Van enige overlast is geen sprake. Maar goed, ik woon in een zijstraat, dus ik heb gemakkelijk praten…

Wat wel knaagt is dat ik geen tijd neem ‘om iets te doen’ voor deze vluchtelingen. Omdat ik meen dat mijn hoofd al te vol zit met andere verplichtingen. Maar dat is een ander verhaal.

Not in my backyard

De vraag van de bewoners aan de Koningstraat in Beuningen is er eentje van ‘not in my backyard’. Al is het in Beuningen dan de voortuin.

Bij bezwaren die ik heb gelezen valt me op dat het naar verhouding vaak gaat om mensen die het best goed hebben. Ruime huizen met naar verhouding grote tuinen. En erg gesteld op hun verworven luxe.

Inwoners van het Gooi wilden destijds een snelle autoverbinding met de Randstad. Alleen moest die weg niet door hun achtertuin lopen. Toen kwamen er weer allerlei protesten. De weg: ‘ja’, maar nee, niet hier, ‘ja, langs die andere woningen’.

Inwoners van een stad in Noord-Brabant verzetten zich tegen de komst van een instelling voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. Ja, die mensen moesten ook ergens kunnen wonen, maar niet bij ons in de buurt.

Bewoners van een stad in de Randstad verzetten zich tegen de komst van een tehuis van Exodus (ex-gedetineerden). Ja, die mensen moesten ook ergens kunnen wonen, maar niet in onze straat.

Een bewoner van een vrijstaand huis in een Noordhollands dorp verzet zich tegen de aanleg van een voetpad naar een natuurgebied achter zijn huis. Natuurlijk moet dat voetpad er komen, maar niet langs zijn huis (op 50 meter van zijn erfgrens…). Want dat gaat ten koste van zijn privacy…

Apartheid

In Beuningen komt daar nog iets bij. De bewoners wensen dat een deel van de openbare weg wordt afgesloten vanwege de komst van ‘buitenlanders’. Vermoedelijk zouden ze ook hebben geprotesteerd tegen de komst van een opvanglocatie van Exodus of van een tehuis voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. Maar of ze dan ook hadden gewild dat de stoep werd afgesloten? Het riekt naar een nieuwe vorm van apartheid.

Eigen verhaal

Toch vind ik het ook weer te gemakkelijk om eenzijdig met het vingertje te wijzen naar al die mensen die bezwaren maken. Hoe zou ik reageren als Exodus het huis naast mijn huis zou kopen? Als er een asielzoekerscentrum in mijn straat zou komen? Of heet ik iedereen alleen maar welkom als het maar niet in onze eigen achtertuin is…?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Niet over mijn stoep”

  1. Toevallig had ik hier al eerder over gelezen bij Fruttekoek. Die bewoners staan er wat mij betreft gekleurd op. De volgende keer fiets ik liever om dat dorp heen dan er door en is waarschijnlijk de Italiaanse ijsboer de dupe.

    In Alkmaar zitten overigens maar 2x 450 vluchtelingen, er zijn er minder dan waar de media over berichten. Ooit de raadsvergadering daarover bijgwoond. Omdat er vrijwel geen problemen rond de Vluchthoeve zijn, zagen de meeste mensen in dat de tijdelijke opvang in het Belastingkantoor ook niet echt problematisch zou worden.

    Halverwege dat debat vertrok de provinciale en landelijk pers. Zij hadden een relletje verwacht en dat kwam niet. Dus hebben ze ook niet bericht over iets dat positief verliep.

    Er zullen bewoners zijn met bedenkingen, maar hier hebben de vluchtelingen meer ‘last’ van de populistische politieke partijen. Zij denken een groep mensen in Alkmaar te vertegenwoordigen, die er bijna niet meer is. Laatst was de VVD er hier sterk op tegen dat in het nieuwe Fietsbeleidsplan een term was opgenomen om vluchtelingen met fietslessen te ondersteunen. Dat moest volgens hen uit de pot voor vluchtelingenopvang komen en niet voor fietsbeleid. Niet erg, want het gebeurt toch en nu blijft er meer geld over voor ander fietsbeleid. Ik vraag me alleen af of dat wel de insteek was van die partij. 😉

    Verder is er nu een mooie foto-expositie over gelukzoekers in de Grote Kerk. Iedereen zoekt namelijk geluk, ook die Beuningers. Alleen begrijpen ze niet dat geluk eerder in leuke contacten zit dan in dure huizen.

Geef een reactie

