Het Nederlands denkraam en de Amerikaan

We raken in gesprek met een jong Amerikaans echtpaar.

Ze zijn eigenlijk heel verbaasd dat we beiden in de gehandicaptenzorg werken. Want die bestaat toch eigenlijk in Nederland bijna niet meer? In Nederland is het toch normaal dat gehandicapte kinderen niet meer geboren kunnen worden? Trouwens: ouderen zijn er waarschijnlijk ook niet veel. Want als je ouder wordt en je wordt ziek, dan krijg je zomaar een spuitje. Wij moeten dus – bij wijze van spreken – als 65-plussers maar uitkijken, één koutje en we zijn er geweest…

Trouwens: Nederland is een poel des verderfs. Je kunt bij de plaatselijke supermarkt drugs kopen. Alles legaal verkrijgbaar, misschien nog wel met korting op je bonuskaart.

Ik vertel over mijn verbazing dat ik in een dorp bij de plaatselijke fietsenmaker gewoon een wapen kan kopen. Ik huurde een fiets, maar ik kon ook een geweer meenemen. Want fietsen kan best gevaarlijk zijn. Ik moet toegeven: de USA heeft ook voordelen. Een slot zat er niet op de fiets, want fietsen worden toch niet gestolen.

Dat je zomaar bij de plaatselijke smid cq fietsenmaker ook een geweer kunt kopen is voor mij volkomen onbegrijpelijk. Maar daar snapt dit Amerikaanse echtpaar niets van. Je hebt toch het recht om jezelf te verdedigen? Dat is een fundamenteel grondrecht van iedere Amerikaan. Ze begrijpen niet hoe ik als weldenkend mens daar anders over denk. En al helemaal niet dat ik wél tegen wapens ben, maar niet tegen de doden van ongeboren baby’s en zieke bejaarden.

Ik vraag hen hoeveel doden er door wapens vallen in de USA. Ik heb gelezen dat er jaarlijks 30.000 doden vallen, 20.000 door zelfmoord met een vuurwapen en 10.000 door onderling geweld. Meestal zijn zwarte mensen het slachtoffer. Maar dat is volgens het echtpaar helemaal geen issue. Die zwarte mensen die omkomen zijn bijna altijd lid van rivaliserende bendes. Bovendien zouden er veel meer doden vallen als mensen zichzelf niet zouden kunnen verdedigen.

Hoeveel doden zouden er in Nederland vallen door abortus en euthanasie? Daar heb ik geen enkel idee van. Net zo min als ik dat heb van de USA. Wat ik wél denk is dat de grootscheepse verspreiding van wapens in de USA de drempel verlaagt naar moorddadig geweld.

Maar tijdens het gesprek met dit echtpaar kunnen we elkaar niet bereiken. We leven kennelijk in te verschillende werelden en hebben te verschillende ‘denkramen’. Terwijl we alle vier blanke westerlingen zijn…

 

 

 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Het Nederlands denkraam en de Amerikaan”

  1. Wij hadden in maart met een groepje Amerikanen dezelfde gesprekken en dezelfde verbazing aan beide kanten. Op dit gebied leven we in totaal verschillende werelden.

  2. De media in beide landen hebben ons anders geprogrammeerd. Ons nieuws over de USA is zeer eenzijdig en we doen net of Nederland te vergelijken is met zo’n half werelddeel. Zij krijgen net zo versimpeld en uitvergroot nieuws over ons; een ‘stad’ in Europa. Er zijn veel staten in de USA waar je niet zomaar aan wapens komt en waar ze o.m. verder zijn met afvalscheiding en het toelaten van drugsgebruik.

    Veel Amerikanen vinden idd dat de regering zich niet moet bemoeien met wapens, net zoals wij vinden dat de regering zich niet moet bemoeien met drugs. Voor je het weet help je beide de illegaliteit in en dat kan wel eens erger zijn. De USA heeft 330 miljoen inwoners. Als je de noordelijke 330 miljoen van de EU neemt, dan zijn daar in het laatste decennium meer doden gevallen door gekken die op scholen en in winkelcentra in het wildeweg om zich heen schieten. Nederland scoort relatief hoog met Alphen a/d Rijn, maar Finland scoort nog vele malen hoger. Het ‘record’ staat op naam van een verknipte Noor.

    Het kan bijna niet anders of dit waren Republikeinen of mensen die niet stemmen. Democraten denken er vaak totaal anders over en zien Europa vaak als het goede voorbeeld.

Geef een reactie

