Naveldraaien

Sommige mensen hebben moeite met loslaten.

Sigmund Freud heeft dat psychische verschijnsel vertaald in fysieke termen: het anale karakter. En dat zou dan weer alles te maken hebben met de zindelijkheidstraining.

Mensen met een anaal karakter hebben volgens hem de behoefte om alles onder controle te houden. Je zou kunnen zeggen: ‘loslaten is niet hun sterkste kant’. Die controlebehoefte zou ook kunnen leiden tot chronische obstipatie.

Een kennis wilde wel eens weten wat ze aan dit verschijnsel kon doen. Ze was het zat om steeds maar weer te horen dat ze vezelrijk moest eten en veel moest bewegen en meer van dergelijke ongemakken. Er was vast wel meer te bedenken onderweg van lekkere hapjes naar een ontspannen stoelgang.

Daar heb je tegenwoordig internet voor. Er is zelfs een site die geheel gewijd is aan de moeizame stoelgang. Op zo’n moment kom je de meest wilde ideeën tegen. Eentje wil ik jullie niet onthouden: de kunst van het naveldraaien. De bedenkster was op dit idee gekomen dankzij de manier waarop een moederhond met haar jongen om ging. Hoe dat precies zat weet ik niet, maar wat bij honden werkt moet natuurlijk ook bij mensen kunnen werken.

Ze ontdekte dat als ze een minuut lang met haar vinger ging naveldraaien, dat ze dan vervolgens op het toilet helemaal los kan gaan. Dat lijkt mij wel een praktisch advies: je hoeft je verder niet aan al die recepten en andere ongemakkelijke adviezen te houden. Gewoon ’s morgens een minuutje naveldraaien en alles komt voor elkaar.

Ik heb alleen nog één vraag: moet het naveldraaien linksom of rechtsom?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Naveldraaien”

  1. Oeiii, ik weet meteen wat voor type ik dus ben. Ik ben ook niet zo van de loslaat. Letterlijk én figuurlijk. Ik ga niks doen met dat naveldraaien, houd het bij mijn psyllium 😉

Geef een reactie

