Vervelende mensen (2)

Natuurlijk, ik weet het, het gaat om verveelde mensen. Maar deze kop vond ik leuker klinken. Al ben ik dan wel wat vervelend voor de mensen die ik op een verkeerd spoor zet.

Ongestructureerde tijd

Hoe zit het met die verveling thuis? Het blijkt dat de auteur het toch iets breder opvat: het gaat om ongestructureerde tijd. Het heeft dus ook te maken met de mogelijkheden die mensen hebben om hun tijd te structureren.

Pubers en LVB

Voor pubers is dat bijvoorbeeld lastig, omdat de delen van de hersenen die helpen bij het organiseren nog lang niet volledig zijn uitgegroeid. Dat leidt er toe dat ze zich ontzettend vervelen, de bank in huis volledig in beslag nemen en toch niet tot enige activiteit kunnen komen.

Hetzelfde probleem zie ik bij veel mensen met een lichte verstandelijke beperking. Ze krijgen hun leven niet georganiseerd en hebben daardoor paradoxaal genoeg het gevoel dat ze het altijd druk hebben.

Oorzaken verveling thuis

Als oorzaken van verveling thuis noemen de auteurs:

  • het alleen zijn in huis, geen gesprekken kunnen voeren
  • vermoeidheid
  • onvoldoende in staat zijn tot time-management
  • geen afspraken hebben
  • gebrek aan geld en dus aan mogelijkheden

Marina is een vrouw van 25 jaar. Ze is vandaag de hele dag thuis. Maar er komt niets uit haar handen. ’s Avonds voelt ze zich ontzettend vermoeid, terwijl ze niets heeft ondernomen. Ze voelt zich ook heel vervelend: er lag veel werk in huis, maar ze heeft 12 uur lang voor haar gevoel niets zitten doen. 

Chronische vermoeidheid, bore-out

Als zo’n situatie zoals van Marina lang aanhoudt leidt dat gemakkelijk tot gevoelens van leegte en depressiviteit. Daar hangt een prijskaartje aan: de neiging tot verslavend gedrag neemt toe.

Oververmoeidheid als gevolg van het onvermogen om de dag goed in te delen noemen we wel een bore-out. Zo’n bore-out laat dezelfde verschijnselen zien als een burn-out, maar de oorzaak ligt in het gevoel van het langdurig niets doen en/of tot niets kunnen komen.

Perspectief

Wat zijn beproefde middelen om uit deze negatieve spiraal te komen?

Het zijn:

  • dagelijkse fysieke inspanning
  • aanbrengen van structuur, bijvoorbeeld iedere dag op dezelfde tijd opstaan
  • oefenen met mindfulness: ‘in de activiteit zijn’
  • het opzoeken en aangaan van contacten
  • volhouden: doorgaan met waar je mee bezig bent. Ook als het een dag regent toch je dagelijkse wandeling maken
Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Vervelende mensen (2)”

  1. yep dit ben ik. huis is een troep, werk gaan, afspraken staan en kind naar psz brengen en ophalen. ik kan de hele dag met mijn kind spelen of bank hangen als zij op de psz is maar echt iets nuttigs doen bijv huishouden komt er maar niet van. alleen wanneer ik bezoek krijg of de monteur is langsgeweest mt zn vieze laarzen dan maak ik gelijk het hele huis schoon 🙂 word moe van mezelf bah…

Geef een reactie

