Vervelende mensen (1)

Er zijn tien dagen geweest waarvan ik me in de afgelopen jaren kan herinneren dat ik me behoorlijk verveeld heb. Die tien dagen lag ik in het ziekenhuis.

Acht dagen waren in een Duits ziekenhuis. Ik keek tegen een blinde muur aan, had geen TV en geen kranten. Ik was aan bed gekluisterd en kon geen kant uit. Dan duren de dagen lang.

Verder kan ik me niet echt heugen dat ik me verveelde. Behalve af en toe als kind of als puber. Later was er altijd wel wat te doen. Sterker nog: er was altijd meer te doen dan in de tijd paste. Bovendien heb ik altijd een erg boeiend beroep gehad. Dat helpt ook tegen de verveling.

Wanneer vervelen mensen zich? Ook daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan door enkele onderzoekers die zich anders mogelijk zouden gaan vervelen.

Drie groepen

Onderzoeker M. Martin onderscheidt drie groepen vervelende mensen:

a) Mensen die zich vervelen op hun werk

b) Mensen die zich thuis vervelen

c) Mensen die zich altijd vervelen

Het lijkt er dus op dat je je buiten je werk en thuissituatie niet kunt vervelen. Terwijl ik toch regelmatig mensen hoor zeggen dat ze zich vervelen in hun vrije tijd buitenshuis. Bijvoorbeeld op vakantie, omdat je niet van het strand houdt, ver weg zit van interessante attracties en dus eigenlijk verbannen bent naar een omgeving waar zand tussen je tenen komt en waar je verder niets omhanden hebt.

Vakantiewerk

Wat zijn oorzaken van verveling op het werk? Ik kan me wel één oorzaak herinneren van toen ik nog jong was. Toen werkte ik (je houdt het niet voor mogelijk!) bij een auto-importeur, jawel: Mercedes. Mijn taak was: kopiëren en stencillen. Daar was ik één uur per dag mee bezig. Ik deed dat werk alleen in de zomervakantie, maar stel je voor dat ik dat mijn hele leven had moeten doen… Dan was het leven saai en weinig aangenaam geworden…

Ik hield dus nog zeven uur per dag over. Ik heb toen gevraagd of er nog andere klussen vielen te bedenken. Om te voorkomen dat ik het onkruid buiten moest gaan wieden heb ik mijn eigen taak wel even wat ‘gekaderd’. Ik had gezien dat de archieven nog in dozen lagen. Die kon ik wel wat beter archiveren. Dat leek de chef een goed idee. Dus ben ik archieven gaan ordenen. Om te voorkomen dat ik me ging vervelen heb ik ondertussen ook allerlei spannende correspondentie gelezen. Ik kwam zelfs brieven van beroemde filmsterren tegen. Die heb ik niet gekopieerd.

Nieuwe doelen

Eén van de strategieën die helpt tegen de verveling is: als je nieuwe doelen stelt en als je zoekt naar dingen die je kunt gaan doen. Dat staat allemaal in dat artikel, maar dat had ik dus in 1970 ook al bedacht. Er staat nog een andere mogelijkheid in het artikel (M. Martin, The phenomenon of boredom, 2006), maar dat leek me niet zo van toepassing: ‘planning to die’. Zou plannen maken om dood te gaan écht helpen tegen te verveling? Of betreft het hier een typefout?

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

