Terheijden (2) : het Markpontje

Als lid van de Vereniging voor de Voetveren moet ik het natuurlijk ook even hebben over de plaatselijke veerpont.

Ten noorden van Breda ligt een uitgebreid natuurgebied: de Haagse Beemden. Het is geen oorspronkelijke natuur, het is – net als in de Randstad – aangelegde natuur met een recreatieve bestemming.

Veerpont Terheijden 2Er is nauwelijks autoverkeer, er zijn wel allerlei fietspaden. Eén van die paden voert je langs de aanlegsteiger met bel van dit pontje.

Het pontje heet het Markpontje. Twaalf mensen kunnen tegelijk de oversteek maken, met of zonder fiets. Maar dan sta je wel behoorlijk krap, want het is, net als het voetveer van Nigtevegt, een eenvoudig (bijna) vierkant pontje. Maar wel een belangrijke schakel in het recreatieve fiets-en wandelverkeer. De oversteek is vrij lang omdat de pont niet alleen de Mark over steekt, maar pas aanlegt in de haven bij het centrum van Terheijden.

Veerpont Terheijden 3Door een zeer gastvrije ‘heen-en-weer-wolf’ werden we overgevaren. Daarna stapten we op de fiets, maar ver kwamen we niet. Aan de overkant ging net een gelegenheid over met vers gezette koffie. Hier zet men dus koffie en over de Mark.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

