Boze man

De man loopt – met oordoppen op – de conducteur voorbij.

De conducteur is bezig met haar controleronde en wil ook de man controleren. Hij reageert niet op haar melding dat hij zijn kaartje moet laten zien.

De conducteur gaat hem achterna maar ook na twee verbale meldingen loopt hij gewoon door. Dan tikt ze hem op de schouder.

Woedend is de man. Hoe of ze het in haar hoofd haalde om hém aan te raken. Voordat hij aangeraakt mocht worden moest hij daar eerst toestemming voor vragen. Hij raakte haar toch ook niet zomaar aan?

De conducteur zegt dat hij tot drie keer toe niet reageerde op haar verbale aanwijzingen. Dat maakt de man nóg bozer. “Kun je dan niet zien dat ik naar muziek luister. Heb je geen ogen in je kop, trut?”

De conducteur gaat daar niet op in, maar vraagt de man nog een keer om zijn vervoerbewijs. “Aan jou laat ik mijn kaartje niet meer zien. Je bevalt me niet. Je bent niet professioneel. Dat zie ik aan je. Anders had je me niet op deze manier tegen gehouden.”

De conducteur vraagt: “Hoe had ik u dan wél tegen kunnen houden?” Daarop wordt de man nóg bozer. “Jij bent hier niet degene die vragen mag stellen, ja! Je hebt een oogje op me en dáárom hou je me tegen. Je houdt niemand tegen, alleen mij. Dat zegt al genoeg.”

“Meneer, ik vraag u nogmaals om uw kaartje…”

“Met jou onderhandel ik niet” zegt de man. “Ik praat alleen met mensen die mij professioneel en respectvol benaderen. En zeker niet met een vrouw die denkt dat ze mannen de les kan lezen!”

“Dan moet ik er iemand anders bij halen” zegt de conducteur. “Ja, haal uw supervisor er maar bij” zegt de man, “die ken ik toevallig persoonlijk, dan kan ik meteen bij hem een klacht over uw optreden indienen!” 

Ondertussen stopt de trein op het volgende station. De deuren gaan open en de man glipt naar buiten. Hij spuugt nog een keer in de richting van de deuren. De stoom komt uit zijn oren.

Bij sommige mensen heb je geen psychologisch onderzoek nodig om te weten dat er een psychisch draadje los zit. Het zijn lopende tijdbommen met heel kleine ego’tjes. Daarom moeten ze zich extra groot maken.

Het onderstaande filmpje had ongeveer deze man kunnen zijn. Maar het is een instructiefilmpje voor NS-personeel.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Boze man”

Geef een reactie

