Weimar (1)

Van Weimar had ik werkelijk geen idee.

Natuurlijk kende ik de plaats vanuit de geschiedenisboeken. De Republiek Weimar die het zwaar gehavende keizerrijk vanaf 1919 in rustiger vaarwater moest zien te krijgen. Maar diezelfde Republiek ging al 14 jaar later roemloos ten onder toen de nazi’s in Duitsland de macht grepen.

Maar hoe zou deze plaats er uit zien? Onderweg naar de grazige weiden langs de Elbe hadden we een tussenstop gepland in Weimar. Volgens een gids die ik in mijn bezit heb zou het een weinig spectaculaire plaats zijn. Geen architectonische hoogtepunten of indrukwekkende parken, maar van alles een beetje.

Als je het over de geschiedenis van Duitsland hebt, dan kun je niet om Weimar heen. Deze kleine plaats (ongeveer 60.000 inwoners) herbergt een schat aan geschiedenis. Niet eens binnen de muren, want die zijn er niet. Weimar was ooit de zetel van de Duitse cultuur. Prins Carl August trok in de 18e eeuw bekende geleerden naar de stad, zoals Goethe (die er minister werd) en Schiller. En de aanwezigheid van deze erudiete geleerden trok weer anderen naar deze – zo op het eerste oog – weinig indrukwekkende stad.

Deze traditie zette zich in de 19e en ook in de 20e eeuw voort. Zo vormde de Kunstwerkeschule de bakermat voor één van de belangrijkste architectonische stromingen in de 20e eeuw: het Bauhaus. In 1919 vestigde het Deutsch Nationaltheater zich in Weimar. Kortom: een kleine plaats die van grote nationale betekenis werd.

Weimar voor het stationWe komen halverwege de avond aan in Weimar. De oude stad ligt in het dal van de Ilm. Rond 1850 werd de spoorlijn aangelegd die de stad verbond met de rest van de wereld. Maar het station ligt een kilometer buiten de oude stadswijken. Net als in Weimar Hbftientallen andere steden in heel West-Europa. Dankzij dat station ontwikkelden zich tussen het spoor en de oude stad nieuwe stadsdelen. Dat was ook in Weimar het geval. Voor het station een aanzienlijk plein. Als je dat oversteekt kom je in mooie straten van het eind van de 19e eeuw uit.

Weimar BertuchstrasseMaar wat vooral opvalt is de rust. Rechte straten met veel bomen en statige huizen. En naar verhouding weinig autoverkeer. Die rust valt nog meer op in het centrum, dat bijna helemaal autovrij is. Weimar is een stad om te fietsen, maar vooral om te wandelen. Je zou er bijna 19e eeuwse kleding bij aantrekken…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “Weimar (1)”

  1. Ik ben in de meivakantie even in Weimar geweest; gelogeerd in het hotel tegenover het station. Je foto van de straat richting centrum komt me dan ook heel bekend voor.
    Ik trof het niet met het weer (aprilwinter, volgens de Duitse journaals) en dat kwam de sfeer in de stad niet echt ten goede, weinig mensen op straat, met al die brede straten.
    Wel een paar interessante musea bezocht (Bauhaus, Goethehaus); gewandeld in het mooie park aan de Ilm. En een dag op en neer met de trein naar Eisenach om de Wartburg te kunnen bezoeken; ook daar was het koud, met natte sneeuw. Ik was wel erg onder de indruk van het kasteel en zijn geschiedenis.
    De rest van de vakantie verbleven in Leipzig en vervolgens Dresden, de reizen naar Weimar, en het vervolg en terug, allemaal per trein.

  2. 12 jaar geleden hadden manlief en ik een overnachting in een hotelletje in het centrum van Weimar. Die nacht werd onze slaap flink verstoord door brand in de historische bibliotheek….. Voelden wij ons ook een beetje beroemd. Volgens mij deed Nederland toen WEL mee met de EK en moesten ze die avond spelen. Verder weet ik niets van voetbal maar dat is me bij gebleven. Weimar vonden we prachtig en volgens mij zijn we daar ook verblijd met een Goethe-denkmal.

Geef een reactie

