Noord-Brabant: Lage Zwaluwe

Ooit stond mijn wiegje in deze provincie.

Was ik wat later geboren, dan had ik moeten zeggen: dreef mijn wiegje hier. Want deze omgeving werd zwaar getroffen door de Watersnood. Mijn vader had echter een vooruitziende blik. Als peuter verhuisde ik net op tijd naar het Hoge Noorden.

Lage Zwaluwe 3Dit is het dorp Lage Zwaluwe. Dan moet er ook een Hoge Zwaluwe zijn. En dat is er ook. Beide dorpen zijn dijkdorpen, gebouwd langs één van de oude dijken langs de Amer. 

Het drukke verkeer gaat aan Lage Zwaluwe voorbij. Er is wel een station, maar dat staat maar liefst zes kilometer buiten het dorp. Wil je op bezoek bij Tante Sjaan, dan moet je vanaf het station dus nog een pittig eindje lopen.

Ik houd van dorpen zoals Lage Zwaluwe. Het is een uit de klei getrokken dorp, maar je voelt hier al de naderende zandgrond en de gemoedelijkheid van de Brabanders. En er staan veel aardige huizen tegen de dijk geplakt. Met rond de kerk een aantal naoorlogse straten.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

