Hoe gehecht is Amsa?

De moeder van Amsa heeft gevraagd of ik een keer bij haar thuis kan komen kijken.

Amsa is een geadopteerd meisje. De pleegouders troffen haar verwaarloosd aan in een schuurtje achter een huis in het land waar ze als hulpverleners werkzaam waren. Omdat ze gehandicapt is werd dat door de ouders als een straf van Allah ervaren. Ook schaamden ze zich voor de omgeving.

Amsa is inmiddels vijf jaar oud. Ze kan redelijk praten en wankel lopen. Er is sprake van een aanzienlijke ontwikkelingsachterstand. Deels door het gebrek aan stimulering in de eerste jaren, voor een ander deel lijkt die achterstand ook organisch bepaald te zijn.

Amsa maakt snel contact met mij. Ik word ingeschakeld in haar bezigheden. Ze wil van alles laten zien. Dat is waar moeder zich zorgen over maakt. Is ze wel goed gehecht? Of is ze een allemansvriend die geen voorkeur heeft ontwikkeld voor personen?

Er zijn allerlei schema’s om hechting in kaart te brengen, maar met een eenvoudige observatie kun je al een eind komen. Even later zitten we in de tuin. Amsa zit op de schommel. Uit meerdere tuinen klinken geluiden. Toch valt me op dat ze vooral reageert als ze de stem van haar moeder (vanuit de keuken) hoort. Ze heeft dus waarschijnlijk wel voorkeur.

Dan gaan we naar een speeltuintje in de wijk. Amsa klimt op de glijbaan. Ik sta beneden. Amsa kijkt naar mij, ze lacht, maar… ze gaat niet glijden. Dan vraag ik aan haar moeder of ze beneden aan de glijbaan wil gaan staan. Amsa kijkt naar mamma, kijkt naar de ogen van mamma of het OK is en laat zich naar beneden glijden.

Dat ze bij moeder wél durfde kan betekenen dat het bij het patroon hoorde: dit heb ik vaker met mamma gedaan. Maar ze keek ook heel gericht naar mamma of het OK was. Ze zocht bij mamma bevestiging.

Mijn eerste indruk was dat Amsa wel degelijk een voorkeur voor bepaalde personen heeft ontwikkeld. Bij vreemden durft ze minder aan dan bij haar moeder (en ik begreep dat dat bij haar vader en haar broer ook duidelijk zo is). Dat ze met veel mensen gemakkelijk contact maakt kan er mee te maken hebben dat ze niet erg verlegen is, en het leuk vindt als er mensen om haar heen zijn. Maar dat is nog wel wat anders dan een allemansvriend.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

