Wat is waarheid?

Euskirchen 2In 2011 werd ik op een Duitse kruising van mijn sokken en mijn Gazelle gereden. Ik belandde in het Krankenhaus en kon voorlopig niet fietsen.

Euskirchen 020Na enkele maanden kreeg ik de stukken van een rechtszaak die de automobilist tegen mij had aangespannen. Hij beweerde dat hij stil stond voor de stopstreep en dat ik toen pardoes tegen zijn auto aan was gefietst. In de stukken stond ook nog dat het een Mercedes was. Ik heb geen verstand van auto’s, maar een Mercedes en een Trabant kan ik nog wel herkennen. Volgens mij was het geen Mercedes en ook geen Trabant, want die laatste was total loss geweest. Deze auto miste na de klap de bumper, een koplamp en een deel van de zijkant.

Ik meende zeker te weten dat ik op de voorrangskruising ‘mijn voorrang had genomen’en toen halverwege was geschept door de auto. Ik werd gelanceerd en kwam een paar meter verder op het asfalt terecht. Maar toch ga je op zo’n moment twijfelen. Klopte mijn waarneming wel? Waren mijn hersenen niet door de klap door elkaar geschud? Vanuit mijn vak ben ik in de loop van de jaren steeds sceptischer geworden over het vermogen van mensen om goed waar te kunnen nemen. In iedere waarneming zit ook een stuk emotie dat kan vertekenen. Dat geldt dus ook mijn eigen waarneming.

Euskirchen 017Die twijfel werd niet minder door de plaatselijke rechtbank in Euskirchen mij in het ongelijk stelde. Ik had zware schade toegebracht aan de auto van een Duitse meneer en daar moest ik financieel voor boeten.

Het was de advocaat die zei dat ik in hoger beroep moest gaan. Er werd een verkeersdeskundige ingeschakeld. Deze toonde aan dat de automobilist met waarschijnlijk 30 km. de kruising op was gereden en dat hij mij frontaal had geraakt. De schade aan de auto en het letsel dat ik had opgelopen konden niet vanuit stilstand van de auto worden verklaard. Bovendien zat de schade van de auto aan de rechterkant van de auto. Was ik gewoon tegen de auto gefietst, dan had de schade aan de linkerkant gezeten. Dat had ik ook al bedacht, maar inmiddels was ik ook gaan geloven dat ik het allemaal verkeerd had gezien.

De rechter stelde mij in hoger beroep (Gerechtshof van Keulen) in het gelijk. Nadat ik ruim een jaar aan mijn eigen waarneming had getwijfeld bleek achteraf dat ik het toch goed gezien had. De automobilist bleef er echter bij dat hij het goed gezien had. Maar van een (nóg) hoger beroep is het niet gekomen.

Ik wil niet zielig doen, maar de automobilist, die ik – nog steeds leunend op krukken – gezien heb voorafgaand, tijdens en na de rechtszaak – heeft op geen enkele wijze gevraagd hoe het met mij ging. Zelfs een handdruk zat er niet in. Kennelijk voelde hij zich te zeer gekrenkt dat zijn waarneming in twijfel was getrokken.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Wat is waarheid?”

  1. Volgens een liedjestekst van onze grote bard Cornelis Vreeswijk, dat zomaar even door mijn hoofd zingt, zou de waarheid op krukken lopen. Maar dat zong ie toch lang voor dat jij die krukken nodig had.

Geef een reactie

