Noord-Holland: Oudendijk

We wonen ondertussen meer dan een halve eeuw in de provincie Noord-Holland. Misschien is het wel de meest afwisselende provincie van Nederland. Van de bossen van het Gooi via de Randstaddrukte rond Amsterdam en Haarlem naar de 80 km. lange kustlijn naar Den Helder. Hoe noordelijker je komt, des te meer rust. En dan ook nog eens een eiland dat door Lonely Planet is aangewezen als één van de tien meest bijzondere eilanden op aarde: Texel.

OudendijkDeze foto maakte ik ’s morgens vroeg op een minder bekend plekje in de provincie. Het is de Beemsteruitwatering bij het dorp Oudendijk. Via dit water wordt de overtollige nattigheid uit de polder de Beemster naar het IJsselmeer gepompt.

Het gebied tussen Purmerend en Hoorn is een lappendeken van allerlei stukjes polder. Eén van de mooiste delen van de provincie, maar nog niet echt ontdekt door het toerisme.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

