Jessica gaat uit haar plaat

Jessica was op een feestje. Haar vriend was in gesprek met twee andere jonge vrouwen. Dat was voor haar onverdraaglijk. Daarop zei ze tegen haar vriend dat ze zich niet lekker voelde. Haar vriend zei dat ze dan misschien beter naar huis kon gaan. Daarop werd ze heel boos, want hij moest met haar mee gaan. Maar hij vond dat niet nodig, ze woonde maar een paar huizen verder, hij zou zo wel komen. Daarop maakte Jessica een complete scene. Uiteindelijk ging ze schreeuwend alleen naar huis.

Jaloezie speelt bij mensen met borderline een grote rol. Maar die jaloezie heeft ook een achtergrond. Het heeft alles te maken met de angst om verlaten te worden. De ervaring dat je vriend een goed contact heeft met andere jonge vrouwen wordt opgevat als een vorm van verlating. Jij krijgt geen aandacht, die andere vrouwen wél.

Ontwikkelingsdynamiek

In de ontwikkelingsdynamiek van kinderen zie je dat er een fase is waar binnen ze vooral gericht zijn op volwassenen. Ze zijn eigenlijk nog niet in staat om samen te spelen met leeftijdgenoten. Dat betekent ook dat samen delen een ingewikkelde opgave is. Bij het samen een spelletje doen moet er altijd een volwassene zijn die het spel in de gaten houdt. En het verliezen is al helemaal een ramp.

Mensen met borderline voelen zich onveilig in de interactie met anderen. Die onveiligheid speelt vooral een grote rol in relatie tot mensen met wie ze een gelijkwaardige positie zouden moeten onderhouden. In de transactionele analyse gaat het om de volwassen-volwassen positie.

Controle

Wie zich tussen anderen niet veilig voelt krijgt sterk de neiging om de ander te gaan controleren. Het kunnen bepalen wat de ander moet doen maakt de ander minder bedreigend. Die voortdurende controle heeft dus alles te maken met de eigen onveiligheid.

Prof. Lorna Smith Benjamin, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Utah, verklaart borderline vanuit de verstoorde interactie met andere mensen. Ze geeft de persoonlijkheidsstoornis als ondertitel mee: “Met mijn ellende kan ik jouw controleren.”

Jessica voelde zich onveilig omdat ze het gevoel had dat twee andere vrouwen er op uit waren om haar haar vriend af te pakken. De reactie die ze vertoonde was: ‘ik moet de controle weer terug hebben’. De manier waarop ze dat deed was door zich hulpeloos op te stellen: ‘ik heb zorg nodig, want ik voel me niet goed’. Oftewel: ‘met mijn ellende kan ik jou controleren’ (Lorna Smith Benjamin).

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

