Hoe (on) veilig is Station Amsterdam Lelylaan?

Ruim tien jaar geleden was station Amsterdam Lelylaan regelmatig in het nieuws vanwege de sociale onveiligheid. De berichtgeving bereikte een climax toen op video werd vastgelegd hoe een uitstappende reiziger door drie mannen werd beroofd van zijn laptop.

Eén van de problemen was (volgens mij) het feit dat het station ‘ontmensd’ werd. Loketten verdwenen en de stationsrestauratie werd gesloten.

Sinds die tijd is er het één en ander gebeurd om het station weer wat meer aantrekkelijk te maken. Zo klonk er enige tijd klassieke muziek in het station. Dat schijnt nogal wat jongeren weg te jagen. Of verhoogt het vooral de sfeer, heeft die muziek een rustgevende werking?

Ik kom wekelijks wel een keer op dit station. Ik heb me er nooit onveilig gevoeld, behalve één keer toen ik iemand aansprak op zijn gedrag. Hij zei dat als ik nog één keer iets van hem zou zeggen, dat hij me dan dood zou klappen. Dat is niet gebeurd, want anders had ik dit blog niet kunnen schrijven. Maar ik moet wel zeggen dat het vaak aan menselijk toezicht ontbreekt en dat is niet prettig in een omgeving waar veel problemen zijn.

Lelylaan spoor bijsterSinds oktober vorig jaar staat er een ontspoorde trein buiten het station. Hij kwam redelijk netjes aan, maar is inmiddels door graffiti-vandalen vol gekliederd. De bedoeling was dat er hier een mini-wijkje van hergebruikt materiaal zou verrijzen. Het project Urban Space Agency is gebaseerd op Dat idee kwam uit New York overwaaien, waar een vergelijkbaar project de sociale veiligheid had bevorderd.

Ik vind het een leuk idee. Rond het meest desolate station van Nederland (Den Helder Zuid) heb ik ook wel eens zoiets voorgesteld.

Wat dit station betreft: de trein is door NS voor vijf jaar ter beschikking gesteld, maar ondertussen is er al ruim een half jaar verstreken. De initiatiefnemers mogen nu wel sneller gaan werken, anders missen ze de trein straks nog.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

