VRET

In ieder collegiaal werkoverleg bij één van mijn werkgevers komt het terug: de behandeling met VRET: Virtual Reality Expose Therapy.

Eén van de meest voorkomende angsten in de angst voor de tandarts. Eigenlijk begrijp ik dat niet zo, want ik ken veel tandartsen en ik vind ze allemaal aardig. Toch zijn er mensen bang voor de tandarts. Volgens mij zijn ze niet bang voor de tandarts, maar bang voor de behandeling van de tandarts. Die angst heeft bijna altijd met controleverlies te maken.

Bij de behandeling met VRET krijg je een 3-D bril op je neus. En je krijgt de geluiden te horen die bij de behandeling bij de tandarts horen. De behandelkamer wordt op die manier nagebootst. Er komt een grote man met een mondkap steeds dichter bij jou en dan opeens gaat ook nog eens het geluid van de boor aan.

Maar gelukkig kun je deze man stoppen. Je hebt controle over de situatie. En de bedoeling is dat je door steeds te oefenen steeds beter om kunt gaan met de situatie.

Wat natuurlijk spannend is, is in hoeverre de behandeling in 3 D ook gaat werken bij de ‘echte tandarts’. Behandelingen op andere gebieden zijn veelbelovend. Er is dan ook goede hoop dat de behandelingen door de tandarts in 3 D een positief effect zullen hebben voor de patiënten die bang zijn voor de tandarts. En mijn interesse gaat daarbij o.a. uit naar de vraag in hoeverre mensen met autisme het oefenen met 3 D kunnen ‘generaliseren’ naar de echte tandartsstoel. En kun je mensen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking ook op deze manier helpen?

Er is dus nog veel onderzoekswerk aan de winkel…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

