Holendrechtstraat (Amsterdamse School)

De huizen uit het beging van de 20e eeuw in Amsterdam blijven (bij mij) tot de verbeelding spreken.

In Barcelona staan op diverse plekken huizen die zijn ontworpen door Antoni Gaudi. Daar staan dagelijks honderden toeristen zich te vergapen.

In Amsterdam staan woonhuizen met expressionistische uitingsvormen die af en toe zelfs het werk van Gaudi voorbij lijken te streven. Met name als het om bouwen in baksteen gaat. De afgelopen week zag ik een documentaire over een Amerikaans architect die aan het experimenteren is met gebogen vormen in baksteen. Het was allemaal heel bijzonder en volgens de metselaars onmogelijk. Maar in Amsterdam werd al een eeuw geleden op die manier gebouwd.

Holendrechtstraat detailNeem nu eens de huizen aan de Holendrechtstraat (aan de westzijde van de Amstel, in de Rivierenbuurt, niet ver van het Amstelstation). De bakstenen voorgevels vormen de gebogen lijnen tot een complete symfonie van architectonisch expressionisme.

Deze woningen werden in 1922 gebouwd. Ze vormen één van de meest bijzondere  voorbeelden van architectuur volgens de uitgangspunten van de Amsterdamse school. Opmerkelijk is dat de voorgevel van deze huizen werd ontworpen door de Holendrechtstraat dakverdieping detaileerste bekende vrouwelijke architect in Nederland: Margaret Kropholler. De rest van de woningen werd uitbesteed aan andere architecten. Kennelijk werd het allemaal toch te duur of te ingewikkeld als Kropholler het allemaal mocht ontwerpen.

Op de tweede foto zie je een detail van de bovenste verdieping, met hijsbalken, smeedijzer en een extra versiering op de ronding aan het dak.

HolendrechtstraatAl op jonge leeftijd ontwierp Kropholler een aantal villa’s in Bergen. De architectuur vind je terug in deze woningen, maar hier werd wat meer op elkaar gestapeld. We kunnen niet allemaal in vrijstaande villa’s wonen.

Later ging Kropholler vooral verder als binnenhuis-architect. Vooral in die hoedanigheid werd ze internationaal bekend. Helaas is het wat minder gemakkelijk om toegang tot binnenkanten van huizen te verkrijgen. Ik laat het nu maar even bij de buitenkant.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Holendrechtstraat (Amsterdamse School)”

  1. Alweer mijn oude buurtje. Een deel is gesloopt en herbouwd. Mijn ouderlijk huis staat er nog. De indeling ervan was wat vreemd. De buitendeur ging naarvde verkeerde kant open, zodat bezoekers eerst de keuken in moesten alvorens door de gang naar de woonkamer te kunnen. Alle kamers aan die gang hadden dubbele (schuif)deuren. Wel veel licht vanuit het zuiden (de woonkamer lag op het noorden), maar verder heel onhandig. Mijn grootouders waren de eerste bewoners en mijn ouders hebben het “geërft”. Mijn moeder heeft er tot haar door in 1993 gewoond. Kun je nagaan hoe vaak mijn familie die etage heeft betaald! Dus heb ik de flat waar ik nu woon maar gekocht … .

Geef een reactie

