Grensfietsen (5)

Na Hilvarenbeek fietsen we nog verder naar het noordoosten.

Ook hier weer een ‘jeugdherinnering’: op een dag fietste ik van Roermond naar Tilburg. De hele dag had het geregend, en eindelijk, bij Biest-Houtakker, werd het droog en werd het donker. Daardoor heb ik dat dorp onthouden temidden van de brei van mijn hersendenkwerk. Geen idee waarom dit kleine dorp een dubbele naam heeft. Maar je kunt er gelukkig wél onbeperkt wokken.

Wilhelminakanaal bij HaghorstBiest-Houtakker ligt aan het Wilhelminakanaal. Het staat nog niet op de kaarten, maar sinds enige tijd ligt er een goed geasfalteerd fietspad langs de zuidelijke oever van dit kanaal.

Het Wilhelminakanaal (1923) is ruim 60 km. lang. Het Wilhelminkanaal bij Oirschotloopt van Geertruidenberg naar de omgeving van Helmond. Daar plonst het in de Zuid-Willemsvaart. Het is niet genoemd naar de gelijknamige pepermuntjes, zoals sommige lezers misschien denken, maar naar een voormalige koningin der Nederlanden. Het kanaal wordt in de komende jaren verbreed en verdiept, maar supertankers worden er niet verwacht.

Oirschot kerk en raadhuisWe volgen het kanaal tot aan Oirschot. Net als Hilvarenbeek heeft ook Oirschot een beschermd dorpsgezicht. Er staan maar liefst 300 panden op de Monumentenlijst. Het meest in het oog springende gebouw is de imposante Sint-Petrusbasiliek. De toren is 60 meter hoog. Ooit stond er ook nog een spits op, maar die is afgefikt. Opmerkelijk is in Oirschot een winkelcentrum dat deels is gebouwd in en rond de hallen van een voormalige fabriek.

Oirschot dorpsbeeld en kapelNa Oirschot is het met de rust gedaan. We komen terecht in de drukte van de agglomeratie Eindhoven. We proberen die drukte overigens nog te omzeilen door verder te fietsen langs het Wilhelminakanaal. De weg is opvallend rustig en loopt dan ook dood. We kunnen echter toch nog zanderig onze weg vervolgen en komen op een industrieterrein uit, waar honderden internationale vrachtwagens staan in afwachting van nieuwe belading.

Via Batadorp proberen we onze weg te vervolgen, maar dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn. Meermalen wordt de route geblokkeerd door autowegen en opritten van het verkeersknooppunt Batadorp. Uiteindelijk komen we op uitgestrekte bedrijventerreinen uit, waar de menselijke schaal verdwenen is. We proberen langs de spoorlijn te fietsen, maar de parallelweg is afgesloten vanwege weer nieuwe bedrijvigheid. Dit is een nieuw internationaal Distributiecentrum.

Philips fabrieken 1Dan toch komen we weer in een stuk bosgebied uit en is het opeens weer allemaal groen en rustig: een soort van groene long voor Eindhoven. Na 3 km. komen we dan toch echt in de bebouwing van de stad terecht: de uitgestrekte bebouwing van Strijp. Dit stadsdeel is vooral bekend Philips fabrieken 2vanwege de Philipsfabrieken. Daar wordt overigens geen lamp of televisie meer geproduceerd. Veel fabrieksgebouwen krijgen een nieuwe bestemming. Het lijkt Hamburg wel waar de oude fabrieksgebouwen ideaal lijken te zijn voor het creëren van een hippe, trendy omgeving. Er vestigen zich allerlei kleinschalige bedrijfjes en eet & drinkgelegenheden.

Jezus WaaghalsWe fietsen nog even verder tot in het centrum van Eindhoven. We passeren de Augustijnenkerk. Op de spits staat een beeld dat ik de volksmond de benaming ‘Jezus Waaghals’ heeft gekregen (foto uit Wikipedia). 

Op het plein voor een andere kerk, de grootse neogothische Sint Catharinakerk (1862) nuttigen we een hapje en een drankje.

Daarna fietsen we naar het station. Het is Philips kerk centruminmiddels Rijksmonument geworden, vanwege de typerende architectuur uit de Wederopbouwperiode (de jaren ’50). Het is het drukste station buiten de Randstad. Maar er is (nog) geen lift: we moeten de fietsen met vereende krachten naar boven duwen. Ondertussen heeft de fietsteller heeft er ruim 100 km. bij opgeteld.

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s