Schijndementie

Joost is een 50-plusser met downsyndroom.

In 2008 stelden zijn behandelaars vast dat hij kenmerken vertoonden die pasten bij de tweede fase van een dementieel beeld. De meting was gedaan op basis van observatie, het constateren van achteruitgang in het gedrag in de afgelopen periode en aan de hand van een genormeerde vragenlijst om dementie op te sporen. Neuropsychologisch onderzoek had bij Joost weinig zin.

In 2010 werd opnieuw een meting gedaan. Toen werd geconstateerd dat de verschijnselen niet ernstiger waren geworden. Sterker nog: Joost was op enkele aspecten vooruit gegaan in zijn functioneren.

Onlangs raakte ik betrokken bij Joost. In het kader van het onderzoek dat ik moest doen ging ik ook (opnieuw) op zoek naar een antwoord op de vraag of er mogelijk sprake is van een dementieel beeld. Dat kan ik uiteraard niet in mijn eentje bepalen, het is een multidisciplinair proces waarbij ook arts (bij voorkeur een arts voor verstandelijk gehandicapten) betrokken is.

Op basis van de gegevens die verzameld zijn lijkt er bij Joost in het geheel geen sprake te zijn van een dementieel proces. De gedragingen waardoor hij destijds in de tweede fase van dementie leek te functioneren blijken verklaard te kunnen worden uit heel andere (lichamelijke) factoren. Joost is niet genezen van zijn dementie. Er was in 2008 geen sprake van een dementieel beeld.

In de loop van een aantal jaren heb ik heel wat keren meegemaakt dat er (te) automatisch een verband werd gelegd tussen downsyndroom en dementie.

Mensen met downsyndroom hebben inderdaad een aanzienlijk grotere kans op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer. Maar gedragingen die passen bij een dementieel beeld kunnen vaak ook uit andere factoren verklaard worden. De bekendste zijn: te lage schildklier, depressie, slaapproblemen (onvoldoende slaapkwaliteit) en visuele beperkingen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Schijndementie”

  1. Mijn man kreeg in 2010 de diagnose vervroegde dementie ( toendertijd 61 jaar) Er werd echter ook vastgesteld dat mijn man autistisch is. Nu 6 jaar later wordt er gesproken van schijndementie. Over de relatie tussen autisme en symptomen die lijken op dementie kan ik nergens iets vinden. Graag zou ik hier meer over weten.

Geef een reactie

