De vrouw van de dictator

Elena Petrescu was de vrouw van de Roemeense president Nicolai Ceaușescu  . Ze was half analfabeet. Niettemin studeerde ze af in de natuur- en scheikunde. Later werd ze gekozen tot voorzitter van de Sectie Natuurkunde van de Opperste Economische Raad (ICECHIM) gekozen. Ze schreef diverse wetenschappelijke publicaties. In diverse landen werd ze onderscheiden voor haar prestaties op wetenschappelijk gebied. Na de val van het communistische regime werd duidelijk dat ze niets zelf had geschreven. Ze had slechts publicaties van anderen op haar naam weten te zetten.

Nicolai Ceaușescu leefde steeds meer in een schijnwereld. Hij vergaarde steeds meer rijkdom om zich heen. Tegenstanders werden zonder proces gevangen gezet, gemarteld en gedood. Maar het werd na de val van het regime ook steeds meer duidelijk dat zijn vrouw nog meer een ‘hardliner’ was dan hij zelf. Elena was de persoon die haar man bij twijfel aanzette tot nog meer repressie. Ze was ook het meest in verwarring na haar arrestatie. “Zien jullie dan niet hoe mijn man en ik ons hele leven hebben ingezet voor het volk?”

Margo Honecker

Margo Honecker was uit hetzelfde hout gesneden. Na in haar jeugd actief lid te zijn geweest van de Hitler Jugend werd ze in 1945 lid van de jeugdbeweging van de communistische partij. Binnen een paar jaar had ze daar de leiding. In 1952 werd ze Minister van Onderwijs. Het was waarschijnlijk gezellig tijdens de ministerraad, want in dat jaar werd ze ook zwanger van Erich Honecker. Hij verliet daarom zijn vrouw en trouwde met ‘de paarse heks’. Hij bleef de machtigste man van het land, zijn vrouw was één van de belangrijkste ministers. Dat bleef ze tot aan die Wende.

Honecker_2_354390aZij was de persoon achter één van de meest gehate wetten van de DDR had bedacht. Als ouders niet loyaal waren aan het regime werden ze verplicht om hun kinderen af te staan. Ieder kind had immers recht op een communistische opvoeding.

Berouw over haar repressieve beleid heeft ze nooit gehad. “Geen inzicht, geen reflectie, altijd alleen het eigen gelijk” schreef een Duitse krant. Nog in 2011 zei ze dat het de eigen schuld was van de de mensen die gedood waren tijdens de vlucht uit de DDR: hadden ze maar niet zo stom moeten zijn om te vluchten. En martelingen waren een gevolg van het ‘niet sporen’ van inwoners. Die heropvoeding hadden ze nodig. Als minister van onderwijs was ze kennelijk pedagogisch geschoold, maar dan van de lijn dat het verkeerde gedrag er uit geslagen moet worden.

De “paarse heks” gold als zo mogelijk nog meer repressief dan haar man. Ook zij zou haar man regelmatig aangezet hebben tot misdaden tegen de menselijkheid. Niet twijfelen maar doen!

Margot Honnecker overleed vorige week in ballingschap in Chili.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

2 thoughts on “De vrouw van de dictator”

  1. Goh, ik weet niet wat ik over deze vrouw en politica moet denken maar ik heb de indruk dat deze politica overtuigd was van de ideologie waarin zij geloofde en ook in grootgebracht werd; je kunt moeilijk iemand tot slecht mens bombarderen omdat die toevallig in een ideologie gelooft waarin jij niet gelooft (en/of die jou niet welgevallig is) en daar ook naar handelt, zoals in ’t geval van Margot Honecker, verder was zij een politica die super vooraanstaand was in haar land; dat zij dus in Parijs kwam en zich door de Parijse mode liet beïnvloeden en die kledij en schmink ook in haar thuisland liet brengen daar heb ik geen probleem mee, immers als vooraanstaand politica van je land mag je er mooi bijlopen vind ik; je moet immers buitenlandse staatshoofden e.d. ontvangen!

    Verder (maar dit is zéér persoonlijk) heb ik haar altijd een mooie vrouw gevonden en zeg nou zelf: ’t oog wil ook wat!

    Ik ben eens curieus hoe de geschiedenis over haar gaat oordelen!

Geef een reactie

