Vijftien manieren om een groepsproces te vertragen (1)

Er zijn mensen die prima passen in een groep. Er is bij hen een evenwicht tussen geven en ontvangen. Ze zijn in staat om op een gelijkwaardige manier met anderen om te gaan (de volwassen-positie in de transactionele analyse: dat vind ik, wat vind jij?).

Anderen hebben veel meer moeite met het (samen) werken in groepen. Kijk je naar het ‘rendement’ in het gesprek, dan valt hun bijdrage negatief uit. Het proces zou beter verlopen als ze afwezig waren geweest. In financiële termen: ze kosten uren door hun aanwezigheid, maar ook nog eens door de vertraging in het groepsproces die ze opleveren.

  1. Susser: iemand die niet tegen ruzie kan, omdat hij zelf niet overweg kan met conflictsituaties. De verschillen worden toegedekt. “Ondanks alle verschillen zijn we het eigenlijk allemaal met elkaar eens”.
  2. Betweter: de persoon weet het beter dan alle anderen en meent dan ook niet te hoeven luisteren naar die anderen. Hij beroept zich vaak op zijn eigen ervaringen, op onderzoek dat uit zou wijzen dat…, op het feit dat iedereen kan weten dat… 
  3. Zwijger: de persoon die niet aan het woord komt, hij zit zijn tijd uit. Let op: hiermee wordt niet iemand bedoeld die een actieve luisterhouding heeft, maar in verbaal opzicht niet snel genoeg is; bij zo’n persoon is het de taak van de voorzitter om deze persoon tot zijn recht te doen komen.
  4. Afwezige: iemand die voortdurend op zijn laptop of zijn smartphone kijkt en daardoor de indruk wekt andere zaken belangrijker te vinden dan het groepsproces.
  5. Meeloper: iemand die geen eigen mening lijkt te hebben. Toen ik ooit in de OR zat was er een lid dat het altijd geheel met de vorige spreker eens was. Een manipulator zou – door de zitplaatsen en sprekers op een bepaalde manier te verdelen – er voor kunnen zorgen dat er een stem extra voor zijn standpunt kwam.
  6. Manipulator: daar issie dan ook meteen, de persoon die probeert door middel van allerlei trucjes zijn standpunt aan een meerderheid te helpen. Hij weegt zijn kansen voortdurend af en probeert door middel van coalitievorming steeds eigen voorstellen door te drukken. Hij kent de zwakheden van de deelnemers en zal bijvoorbeeld op de emoties proberen sympathie te verwerven. “Annelies heeft een moeilijke periode achter de rug, dus ik kan heel goed begrijpen dat ze niet alle stukken heeft kunnen lezen. Annelies, hoe kijk jij tegen mijn voorstel aan?”
  7. Afdwinger: deze persoon gaat nog iets verder. Hij probeert door verbale intimidatie, stevige uitspraken en soms heftige reacties het gelijk aan zijn kant te krijgen. “Als jullie dat besluiten moet ik een keuze maken, wil ik op deze basis nog wel verder met jullie?” 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

