Persoonlijkheidsstoornissen (10)

c) Bij mensen met een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis vallen de dwangmatigheid en het perfectionisme op (de obsessie is het denken aan, de compulsie is de handeling). Het is nooit goed genoeg. Ze hebben een hekel aan vrije tijd en zijn het liefst aan het werk. In hun werk streven ze naar het verfijnen van regels en procedures. Werkkamer en huis zijn altijd keurig op orde.

Op de televisie verscheen in ‘De Reünie’ (Jan Arentsz in Alkmaar) een mevrouw die de apparaten in haar keuken op alfabet had gesorteerd (afwasmachine, bakoven, broodrooster, cooker enz). Op school had niemand iets van haar dwang gemerkt, ze wist de obsessies en compulsies goed te verbergen.

Omdat ze hoge eisen aan zichzelf stellen worden beslissingen vaak uitgesteld: je weet immers nooit zeker of je de goede beslissing hebt genomen? Dwangmatige mensen zijn vaak erg zuinig, want je weet nooit of je een radio niet ergens toch nog een tientje goedkoper aan kunt schaffen. Bovendien moet je altijd sparen, want er kunnen slechtere tijden aanbreken. Er is –diagnostisch gezien- een opvallend verband met depressies en angststoornissen.

“Met het huishouden ben ik de hele dag bezig. ’s Morgens maak ik een lijst van dingen die ik  moet gaan doen. Het huis moet helemaal op orde zijn voordat Jan uit zijn werk thuis komt. Ze moeten me dan niet onderbreken, want Jan heeft zijn rust nodig, dus het werk moet helemaal af.

Dingen weggooien kan ik niet, ik bewaar altijd alles. Op zolder en in de bijkeuken heb ik alle spullen netjes op volgorde gesorteerd”.

…. Het omgaan met haar kinderen was voor deze mevrouw erg moeilijk, ze kon er niet tegen als er iets op een andere plek stond of als één van de kinderen naar de WC ging als ze hem net schoon had gemaakt…..

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

