Nederlands Brabant en Belgisch Limburg (5)

Ik was beland in de industriewoestijn tussen Lommel en Mol. Hier liggen vele honderden hectares aan land klaar om bebouwd te worden door nieuwe bedrijven. Het landschap ziet er zeer desolaat uit, zoals de Meer bij industriegebied LommelMaasvlakte zo’n 20 jaar geleden. Tussen de bedrijventerreinen liggen meren met een opmerkelijk blauwe kleur. Is dit de Middellandse Zee of is er iets anders aan de hand?

Het aantal inwoners én de werkgelegenheid in Lommel namen de afgelopen decennia sterk toe. Naast de glasfabriek, de zinkfabriek en een vestiging van Philips die in de vorige eeuw de motor van de plaatselijke industrie vormden vestigde zich later o.a, De werkgelegenheid nam de afgelopen jaren toe, door onder andere de komst van een bedrijf dat onderdelen voor windturbines maakt. Men heeft in Lommel dan ook in economisch opzicht de wind mee. Dat was ook wel nodig vanwege de sluiting van de mijnen.

Industrie bij Lommel 2De verwachtingen spreken over 4000 tot 7500 nieuwe arbeidsplaatsen in het verdere verloop van het eerste decennium van de 21e eeuw. Er zijn plannen om Lommel in de toekomst als logistiek centrum te doen fungeren voor overslag tussen water, weg en spoor. Daartoe wil men de spoorlijn van de IJzeren Rijn revitaliseren (Antwerpen – Lommel – Weert – Roermond – Ruhrgebied). Maar Nederland ligt dwars, met name de provincie Limburg, waar men schade verwacht voor de natuurgebieden rond Roermond. Dat is ongetwijfeld waar, maar de nieuwe autoweg aan de oostzijde van de Maas veroorzaakt toch echt méér schade.

Afgesloten fietspadEconomische groei is nodig, maar leuk fietst het hier niet. Op een bepaald moment wordt mijn fietsroute zelfs gebarricadeerd door een onneembaar hek. Moet ik mijn fiets soms ombouwen tot tank?

Ik ben bang dat ik mezelf vast heb gefietst in deze Belgische Sahara. Nergens staan borden of worden knooppunten aangegeven (heel België bestaat tegenwoordig uit knooppunten). Op de gok fiets ik toch maar tussen twee bedrijven door met allerlei sissende installaties. Kennelijk wordt de druk hier aanzienlijk opgevoerd. Als dat maar goed gaat!

Fietsend over een kade bij zo’n bedrijf zie ik in de verte een antieke ophaalbrug. Dat is kennelijk het restant van vroegere meer kleinschalige bezigheden. Het blijkt zowaar een befietsbare brug te zijn die over het Kanaal van Hier tot Gunter voert.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

