Nederlands Brabant en Belgisch Limburg (3)

Direct na de grens is het land direct rommeliger.

Op de één of andere manier lijken de Belgen ordening van het landschap minder belangrijk te vinden. Dat zie je vooral aan de huizen en de straten. In Nederland is misschien teveel geregeld, in België lijkt het wel of iedereen naar believen muurtjes, aanbouwen, heggen en vreemdsoortige bouwkundige toevoegingen mag plaatsen.

Via de buurtschappen De Zaren en Heikant kom ik in Achel Statie uit. Hier was vroeger een station, maar de Belgen hebben in de tweede helft van de 20e eeuw in hoog tempo spoorlijnen opgeheven. Soms kon je zittend achterin de trein zien hoe achter jou de rails en de bielzen werden opgerold. Dan werd er weer een spoorlijn opgeheven.

Achel Statie voormalige spoorlijnTegenwoordig doen de Belgen toch iets leuks met die voormalige spoorlijnen: ze worden nogal eens omgebouwd tot fietspaden. Zo ook hier. Zie voor een overzicht het levenswerk van Ingenieur Dr. Achim Bartoschek, http://www.bahntrassenradeln.de, en dan nummer 18.

Hier liep de vroegere spoorlijn van Eindhoven naar Hasselt. Deze spoorlijn werd in 1973 gesloten. Een plaatselijke ingenieur zou wel weer een tram willen laten rijden op dit traject. Verder gevorderde plannen zijn er voor een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht.

Maar van het voormalige spoortracé is bijna 40 km. omgebouwd tot een rustiek fietspad. Je komt dan niet echt door de dorpen, maar het fietst veel aantrekkelijker dan de soms weinig comfortabele fietspaden met razend autoverkeer door de Belgische lintbebouwing.

De vroegere spoorlijn loopt door een afwisselend landschap van percelen weidegrond en bossen, en af en toe langs de achtertuinen van woonbebouwing, totdat even voor Neerpelt de voormalige spoorlijn samenkomt met de spoorlijn naar Hamont.

Deze spoorlijn is nog wel in gebruik. Sterker nog: sinds twee jaar rijdt er een personentrein door tot in Hamont, vlak tegen de Nederlandse grens aan. Het goederenspoor loopt vervolgens verder naar Weert en zou onderdeel uit moeten maken van de spoorverbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied (de Belgische Betuwelijn dus), maar daar is al jarenlang politiek gesteggel over: o.a. de (Nederlandse) provincie Limburg ligt dwars (“IJzeren Rhein Nein!”).

Spoorbrug en fietsbrug bij NeerpeltHet fietspad over het Kanaal van Bocholt naar Herentals maakt gebruik van de voormalige spoorlijn via Achel, terwijl de treinen over de parallel liggende brug rijden.

 

 

 

Advertenties

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s