Heb je wel geluisterd?

Het is tegenwoordig ‘in’ om ‘goed gebekt’ te zijn.

Je moet jezelf immers niet de kaas van het brood laten eten.

Maar met dat gedrag gaan mensen vaak over de grenzen van anderen heen. Onder het mom van assertiviteit worden er heel wat mensen verbaal onthoofd. Er wordt te gemakkelijk vergeten dat werkelijke assertiviteit bestaat bij de gratie van verantwoordelijkheid. Dat leerde ik tijdens een cursus die ik volgde in de jaren ’90 (om trainingen te mogen geven). Die trainingen geef ik niet, maar de boodschap maakte wél indruk.

Op internet kun je goed zien wat onverantwoordelijk assertief gedrag is. Er wordt niet geluisterd, er wordt slechts geponeerd. OPA (Oordelen, Poneren, Argumenteren) wint het van OEN (Open, Eerlijk, Nieuwsgierig).

Gesprek

Een gesprek dat ik toevallig beluisterde omdat de beide gesprekspartners op een aanzienlijke toonhoogte spraken. Omdat ik maar één ding tegelijk kan, kon ik niet doorgaan met lezen, ik luisterde naar deze discussie.

Een meneer hield een betoog waarbij hij vertelde waarom de handelwijze van een andere persoon ‘niet handig was’. Hij was misschien twee minuten aan het woord. Er kwam dus nogal wat op tafel. In twee minuten kun je aardig wat verwoorden.

De mevrouw die tegenover hem zat gaf hem binnen één seconde antwoord. Ik heb altijd schakeltijd nodig en moet eerst eens goed bedenken wat ik zou kunnen zeggen. Het liefste schrijf ik ook nog het één en ander op.

Hoezo geluisterd?

Mijn stelling is dat de mevrouw niet goed naar het betoog van de meneer heeft kunnen luisteren. Want hoe kun je nu zó snel reageren op een betoog van twee minuten waarbij allerlei aspecten naar voren kwamen?

Ze heeft in ieder geval niet goed meer geluisterd naar het laatste deel van het verhaal van deze meneer. Ze was namelijk tijdens zijn verhaal al bezig met de organisatie van haar verhaal.

Wil je echt goed communiceren, dan moet je eerst het héle verhaal van de ander goed beluisteren, voordat je begint met het formuleren van jouw antwoord. Er zit dus altijd een pauze tussen.

 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

