Naar de bollen…

Bollenveld bij HeilooToch nog maar even een paar tulpen op de foto.

In Noord-Holland bevindt zich de grootste oppervlakte aan bollen van de hele wereld. Dat gebied ligt in de Noordkop (Anna Paulowna en Den Helder).

Maar ook in de regio Alkmaar zie je op dit moment veelkleurige landschappen, zoals op de eerste foto. Het is een bollenveld bij Heiloo.

Dorpskerk LimmenIn Limmen bevindt zich het Bulborum. Je vindt deze bollentuin achter de dorpskerk van Limmen. Er staat op het bord Prot.Kerk. Dat vind ik niet zo geslaagd. Waarom die afkorting? Maar verder zal ik niet Protesteren.

Het Bulborum is eigenlijk een museum van bolgewassen. Je vindt er oude gewassen die nu niet Bulborum Limmen 1meer geteeld worden, zoals een aantal tulpen van vóór 1900. Er zijn zelfs nog tulpen te zien uit de tijd dat deze bloemen letterlijk goud waard waren (de 17e eeuw: de Tulpomanie).

Doordat er van alle tulpen een beperkt aantal gekweekt wordt biedt het Bulborum een fraai kleurenpalet op de vierkante meter.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

