Persoonlijkheidsstoornissen (5) : borderline

b) De borderline persoonlijkheidsstoornis heeft de afgelopen jaren sterk in de belangstelling gestaan. In de wachtkamer kun je in de Viva  lezen dat je partner een borderline-stoornis heeft.

Het is echter van belang om je te realiseren dat er een groot verschil bestaat tussen trekken van borderline en een persoonlijkheidsstoornis die het hele leven kan beheersen (zie het eerste blog).

Voor een deel dreigt borderline, net als autisme en ADHD, een modediagnose te worden. Voor een ander deel is het een verlegenheidsdiagnose: ‘het is van alles wat’. 

Emotieregulatie

Vanwege de zeer verschillende beelden zou beter gesproken worden over een spectrum aan borderline- stoornissen. Eén van de centrale kenmerken is daarbij de verstoring in de emotieregulatie. Oftewel: de gevoelsthermostaat doet het niet goed. Een klein steentje in de schoen kan leiden tot een heftige escalatie. Dat probleem doet zich vooral voor als de persoon in kwestie zich afgewezen voelt.

Verband met verstoorde hechting

Iedere onderzoeker zal ook vanuit zijn achtergrond bepaalde kenmerken en oorzaken benadrukken. Vanuit mijn ervaring met kinderen met verstoorde hechting en met temperament bij kinderen zie ik opvallende parallellen met de zgn. gedesorganiseerde gehechtheid en met het moeilijke temperament (het komt bij het kind allemaal erg precies).

Metamorfose

Het meest voorspelbare bij mensen met een borderline-persoonlijkheidsstoornis is het onvoorspelbare. Dat komt bijvoorbeeld naar voren uit de volgende casus:

Een tijdje geleden maakte ik een consult mee van een mevrouw bij een behandelaar. Op basis van de rapportage vermoedde ik dat er bij haar sprake was van borderline-problematiek. Het consult verliep prima, en mevrouw was zeer coöperatief tijdens de behandeling.

Bij behandelaar vroeg of ik ook bij de tweede behandeling aanwezig was, omdat ze een pluis-niet pluis gevoel had. Ze kon het niet precies duiden, maar ze vermoedde dat ze de tweede keer een heel andere mevrouw in de behandelkamer zou krijgen.

De tweede keer bleek zich een complete metamorfose te hebben voorgedaan. Was er de eerste keer een gesprek geweest met een oudere en gedistingeerde dame, nu kwam er een jonge vrouw binnen, met een paardenstaart, een vrolijk rokje, hippe schoenen en zelfs de bril bleek niet meer nodig. Deze mevrouw stak meteen van wal en zei dat ze het niet eens was met de behandeling die ze de vorige keer had gekregen. Ze eiste een second opinion. 

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

