Zuid-Holland overdwars (6)

De Schinkelseweg voert mij verder westwaarts door de bebouwing van Zoetermeer, oftewel Sweet Lake City. Rechts de wijk Palenstein, een wijk die in de jaren ’60 uit de grond werd gestampt.

Ik ben geen stedenbouwkundige, dus ik begeef mij op glad discussie-ijs. Maar één van mijn stellingen is dat wijken niet uit de grond gestampt moeten worden, ze moeten ‘rijpen’. Zowel in Nederland, als in Frankrijk en Engeland (new towns) had men in de jaren ’60 de neiging om op de tekentafel grote groene wijken te ontwerpen. Al die wijken verpauperden rond het jaar 2000.

In Duitsland, waar men veel meer mikt op geleidelijke uitbreiding, kent men niet op die manier probleemwijken. In ieder geval wordt er in Palenstein getimmerd en gezaagd om de wijk te ‘revatiliseren’ zoals dat tegenwoordig in termen van ambtenaren heet. Oftewel oude fouten alsnog te proberen recht te breien.

Zoetermeer DorpskerkNaast het oude dorpscentrum van Zoetermeer heeft men een nieuw en grootschalig stadscentrum gebouwd. In het oude centrum staat de oude dorpskerk.  De kerk is een ontwerp van een Italiaans bouwmeester die zich in Rotterdam had gevestigd: Carlo Giovanni Zoetermeer Oude Dorp 2Francesco Giudici. Maar in Nederland liet hij zich Jan noemen. De kerk werd gebouwd aan het eind van de 18e eeuw.

De Voorweg leidt mij verder door de Zoetermeerse dreven. De weg loopt recht in westelijke richting en laat iets zien van de vroegere lintbebouwing van het dorp. Er staan vrijstaande huizen met tuinen vol bloemen en struiken. Af en toe staan er nieuwe huizen tussen, dan is er kennelijk een kavel grond verkocht en is het oude huis afgebroken. Dat is een ontwikkeling die je in veel dorpen in deze omgeving ziet. Geleidelijk verdwijnt op die manier alsnog de sfeer van vroeger.

Zoetermeer Oud en NieuwAchter de oudere huizen rijzen hoge nieuwe flatgebouwen op. Zoetermeer gaat de lucht in met ruime appartementen, o.a. bedoeld voor de groeiende doelgroep van 60-plussers. Want in een gemeente die een halve eeuw geleden als kool begon te groeien zijn de twintigers van destijds vanzelf grijs geworden.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

