Zuid-Holland overdwars (5)

Rotte bij MoerkapelleWestelijk van Moerkapelle ligt de Rotte. Die rivier heb ik vorige maand op dit weblog beschreven. Op de Hollevoeterbrug maak ik een foto. Zo lijkt het land ongeschonden, het is een plaatje dat er ook vijftig jaar geleden zo zou kunnen hebben zien uitgezien. Tenminste, als je niet teveel om je heen kijkt.

Over de Voorlaan fiets ik verder in westelijke richting naar de buurtschap Kruisweg. Er bestaan niet alleen bedreigde diersoorten, maar ook bedreigde plaatsen. De buurtschap Kruisweg is opgenomen in de Rode Lijst van Bedreigde Plaatsen in Nederland. Er staan een aantal boerderijen en huizen, en er is een pannenkoekenrestaurant. Maar een winkel en een kerk vindt men in derzelve niet. Dat Kruisweg op de lijst van bedreigde plaatsen staat is een gevolg van de oprukkende stedelijke bebouwing en de infrastructuur van de regio.

Hogesnelheidstraject bij ZoetermeerIk volg mijn fietsroute over de Achterlaan. De borden wijzen andere wegen, maar ik trek graag mijn eigen spoor. Twee kilometer meer naar het westen trekt het spoor van de HSL een zware wissel op het landschap. Even later Intercity Directdendert de Intercity Direct over de betonnen palen. In 25 minuten van Schiphol naar Rotterdam Centraal: een ideale verbinding, maar er staat een fors landschappelijk kostenplaatje tegenover.

Na de spoorlijn (van Amsterdam naar Breda zonder overwegen) kom ik op een bedrijventerrein uit. Overal in de regio breiden dorpen en steden hun bebouwing uit tot aan de spoorlijn. Als het Groene Hart toch niet meer groen is kun je er ook wel gaan bouwen.

Ondertussen bevind ik me op het grondgebied van de gemeente Zoetermeer. Dit is de geboortegrond van de Spar, Brinkers en Nutricia. Allemaal verkochten ze producten van het land waar het leven goed was en waar de wilgen langs de plas stonden te lonken naar het welige gewas. Maar van dat oorspronkelijk groene Zoetermeer is nauwelijks meer iets over. De plaats werd in 1962 aangewezen als overloopgebied voor de stad Den Haag. Tegenwoordig telt de plaats zo’n 125.000 inwoners. Doordat de geografische grenzen zijn bereikt kan de gemeente weinig meer groeien: dat wordt óf de lucht in óf inbreiding plegen (groene stukken alsnog gaan Zoetermeer oude dorp 1bebouwen).

Gelukkig is er een manier om nog een beetje authentiek door het oude dorp te fietsen. Dat is als je over de Bleiswijkseweg naar het centrum van het oude dorp rijdt.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

