Zuid-Holland overdwars (4)

Waddinxveen Onderweg 2De lange rechte weg tussen Waddinxveen en Moerkapelle nodigt automobilisten uit tot scheurgedrag. Je zal hier ’s avonds in het donker fietsen en er komt je zo’n wegpiraat achterop. Het is een smalle weg met passeerplaatsen, dus veel ruimte is er niet.

Dit is het Groene Hart, maar aan alle kanten rukt de bebouwing op. Rechts voor me een nieuwbouwwijk van Zoetermeer. Natuurlijk, mensen moeten ergens wonen. Maar het intensieve wegverkeer maakt dat de druk op dit gebied nóg groter wordt.

Na 3 km. maakt de weg even een scherpe knik, ik fiets vanuit de ene polder de andere polder binnen. Al snel ben ik in Moerkapelle. Vanuit het oosten komend vallen vooral de vele vrijstaande huizen op. Veel mensen hebben kennelijk een eigen perceel grond gekocht en daar naar eigen ontwerp een huis op laten bouwen. Wat dat betreft lijken Urk en Moerkapelle op elkaar. Heeft dat te maken met de ligging op de Bible Belt? Grote gezinnen en eigen stukken grond?

In politiek opzicht is het bijzonder hoe B & W van de gemeente Zuidplas zijn samengesteld: de burgemeester is lid van de SGP, de wethouders zijn lid van VVD, SP en en D’66. Dat geeft ook wel de tegenstellingen in de regio aan: een zeer kerkelijke autochtone bevolking en de ‘import’ vanuit de steden in de Randstad.

Moerkapelle DorpskerkWie in Moerkapelle op zondag naar de kerk wil kan in ieder geval kiezen tussen de Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerk, de Hersteld Hervormde Kerk, de Gereformeerde Gemeente en de Nehemia-gemeente (evangelisch). De meeste kerken houden diensten om 09.30 uur en om 18.30 uur. Om die tijd moet het dus op zondag spitsuur zijn in Moerkapelle. De Hervormden kerken in het centrale kerkgebouw in het dorp.

Ik sla even wat proviand in in de plaatselijke supermarkt en zet daarna mijn tocht door het voormalige Groene Hart voort.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

