Zuid-Holland overdwars (3)

Lang niet alle Nederlanders zijn ooit een keer door Waddinxveen gefietst. Daarom doe ik daar ook maar even verslag van. En dat ondanks het feit dat de VVD-wethouder zojuist is opgestapt en de burgemeester onder vuur is komen te liggen. Met zoveel stuurloosheid moet ik mijn stuur extra recht houden, behalve in de bochten.

De groene buffer tussen Boskoop en Waddinxveen -waar ik eerder door fietste – heeft overigens een bijzonder kenmerk: de grond is van de gemeente Waddinxveen en de bomen zijn van de gemeente Boskoop. Zo groen had ik het nog niet eerder gegeten.

In de gemeente zelf bevindt zich het laagste waterpeil van Nederland: de zogenaamde Vergeten Plek (min 7 meter 10). Ik wist ook niet dat hier zo’n vergeten plek was, dus ik heb hem gemist.

Waddinxveen zelve is een aanzienlijke plaats met zo’n 26.000 inwoners. Die grootte valt alleen niet zo op omdat de plaats tegen het veel grotere Waddinxveen GouweGouda aangeplakt zit. Ik fiets langs de Gouwe en dan heb je vooral te maken met bedrijven en woonhuizen langs het water. Meer naar het westen, langs de spoorlijn, bevinden zich uitgestrekte nieuwbouwwijken, vooral uit de jaren ’60 en ’70.

Waddinxveen Hef en dorpskerkIk fiets verder langs de Gouwe totdat ik bij de Waddinxveense Hef ben. Dit is het oudere gedeelte van de plaats, met o.a. een fors uitgevallen dorpskerk.

Mijn fiets maakt hier een haakse bocht en gaat verder in westelijke richting. En ik volg de fiets dus maar, anders moet ik verder lopen.

Het is goed uitkijken geblazen in Waddinxveen, want fietsers zijn op diverse rotondes ‘uit de voorrang gehaald’. Als je in je eigen woonomgeving gewend bent om voorrang te hebben moet je dus even de automatische piloot in de stuurtas parkeren, anders gaat het mis. Voor je het weet lig je op straat en vervolgens in het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda.

Ik passeer de spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn. Deze spoorlijn werd pas in 1934 geopend. Het is een verrassing wat voor treintype er rijdt, want de spoorlijn valt niet meer onder het hoofdrailnet. Eind 2016 gaat de concessie over naar Abellio, dat nieuwe treinen heeft besteld. Men zou veel vaker gaan rijden, maar dat blijkt alweer niet door te gaan. Kortom: het is een rommeltje. Dus fiets ik maar weer verder zonder een trein te hebben gespot.

Als je een plaats van het oosten naar het westen doorkruist is het gevolg doorgaans dat je in het westen de plaats verlaat. In het omgekeerde geval is vanzelfsprekend het omgekeerde het geval, zo schreef een manager ooit in een nota. Dat was pas een slimme manager! Die had het allemaal prima begrepen.

Waddinxveen OnderwegIn ieder geval kloppen mijn voorspellingen en fiets ik in westelijke richting Waddinxveen uit. De lucht betrekt, maar het kan ook de luchtvervuiling zijn. Een lange rechte weg met oude telegraafpalen leidt mij in de richting van Moerkapelle.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

