Zuid-Holland overdwars (2)

Na Reeuwijk-dorp fiets ik door de buurtschap Middelburg. Deze keer niet in Zeeland, maar in Zuid-Holland. Ik zie hier ook geen Zeeuwse meisjes. Ooit was het een belangrijke plaats, de hoofdplaats van de omgeving, met een eigen kerk en de optrekjes van de familie Van Foreest die in de wijde omgeving de scepter zwaaide.

Tegenwoordig is Middelburg een onbeduidende buurtschap met vooral veel bomenkwekerijen. En dat gaat hier allemaal kilometers lang zo door. Overal schieten op eilandjes bomen wortel en wordt er wortelgetrokken als deze bomen in een tuin of in een park gezet moeten worden. Met de groei van de uitgaven voor tuinen (geen stenen meer, maar groen) is het hier big business.

Boskoop 2Dankzij twee haakse bochten kom ik in het centrum van Boskoop uit. Deze plaats heeft zelfs de sierteelt als thema van de naamgeving: hier kun je hele bossen kopen. Er zijn 774 boomkwekerijen gevestigd op 1100 hectare grond, allemaal op kleine Boskooppercelen land omringd door water.

Je ziet in Boskoop mooie straten omzoomd met bomen en tuinen met prachtige bomen en struiken. Maar het is niet allemaal goud wat er blinkt: door de drassige bodem hebben huizen en wegen te lijden onder verzakkingen. Veel meer dan in de meeste andere plaatsen moet de gemeente (sinds enkele jaren is dat Alphen aan den Rijn) investeren in wegen en riolering.

Boskoop Hefbrug over de GouweCentraal in Boskoop is de hefbrug over de Gouwe, die zich net op het moment dat ik hem wil benutten hoovaardig verheft om vrije doortocht aan een vrachtschip uit Werkendam te verlenen. De brug dateert uit 1935 en is bijna identiek aan de hefbruggen van Alphen aan den Rijn en Waddinxveen. Waarschijnlijk spaarde dat geld in de crisisjaren: per drie voordeliger.

Na de hef sla ik linksaf voor een ritje langs de Gouwe. Veel water zie ik overigens niet, meestal wordt het water aan het oog onttrokken door (vaak recente) woningbouw en door bedrijventerreinen.

Boskoop GouweDe Gouwe vormt een schakel in de scheepvaartverbinding tussen Amsterdam en Rotterdam. In de zomer is het er trouwens drukker met plezierjachten dan met vrachtverkeer. Je kunt ook buiten om (via IJmuiden en Hoek van Holland) varen, maar dat is voor de meeste schepen wat minder verstandig.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

