Zuid-Holland overdwars (1)

Omdat ik ’s morgens in IJmuiden werkte en ’s avonds in Delft moest zijn leek het me wel een aardige variatie om in Bodegraven op de fiets te stappen. De reis per trein tussen de IJmond en Bodegraven verliep voorspoedig en aldus geschiedde: voor het station van Bodegraven besteeg ik het zadel van mijn damesfiets.

Hoewel Bodegraven (20.000 inwoners) uitgestrekte nieuwbouwwijken en diverse kaashandels heeft fiets ik vanaf het station binnen vijf minuten de plaats uit.

Oud BodegravenDirect na de drukke N 11 begint hier het platteland. Een kronkelend weggetje met knotwilgen en deels authentieke boerderijen met blatende lammetjes in de wei voert mij door het buurtschap Oud-Bodegraven. Even is het wat rustiger wat betreft het verkeerslawaai, maar de weg buigt oostwaarts en komt bij een MacDonalds weer uit bij een drukke provinciale weg. Die volg ik even totdat ik in Reeuwijk Brug onder de weg door het dorp in fiets.

Breevaart Reeuwijk BrugReeuwijk (13.000 inwoners) is vooral bekend door zijn plassen, maar er ligt een dorp tegen aan geplakt. Deze kern heet Reeuwijk Brug: en verzameling van nieuwbouw, bouw uit de jaren ’60, en oudere huizen langs twee vaarten benevens de onvermijdelijke percelen waarop bedrijven zich gevestigd hebben. Naast het meer authentieke dorp, waar helaas allerlei oudere huizen sneuvelen en plaats maken voor vaak nogal pompeuze en rechtlijnige nieuwbouw.

Reeuwijk DorpIk wil niet de drukte van Gouda binnen fietsen (hoewel die stad aardige fietsroutes heeft), maar sla rechtsaf, een smalle binnenweg door de polder in. Aan het eind van de weg ligt het dorp Reeuwijk-Dorp, met een kleine protestantse kerk aan de oostzijde en een grote Rooms-Katholieke kerk in het centrum van het dorp. Het is zelfs een heel complex: met klooster, kerk en landbouwcoöperatie.

Reeuwijk Dorp NHK en PastorieReeuwijk Dorp heeft bijna 2000 inwoners. Het dorp telt één brievenbus, een online carnavalswinkel, een supermarkt, een slagerij en een winkel voor tuingereedschappen. Met al die zaken moet je toch een heel eind kunnen komen in het leven.

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

