Borderline: een vat vol tegenstrijdigheden

Vrijdag moest ik een verhaal houden tijdens een landelijk congres over psychische stoornissen. Het voordeel is dan dat je gratis allerlei andere kennis kunt verzamelen. Als je maar lang genoeg in de zaal blijft zitten, tenminste.

Trekken of stoornis?

Eén van de lezingen ging over oorzaken en behandeling van borderline. Ook bij borderline is sprake van een spectrum aan stoornissen; de één heeft een beperkt aantal kenmerken en dat ook nog eens in een milde vorm, de ander heeft bijna alle kenmerken en ook nog in een zeer heftige vorm. In dat verband heb ik elders wel geschreven over borderline-trekken (‘traits’) en de borderline-persoonlijkheidsstoornis.

De spreker noemde als één van de kenmerken die het meest belastend is voor de persoon zélf en voor zijn omgeving: de voortdurende tegenstrijdigheden. Dat geeft de omgeving het gevoel dat men het nooit goed kan doen.

Peuter: groot of klein?

Precies zoals bij de peuter het geval is trouwens. Wil je de peuter een hapje geven, dan wil hij het zelf doen. Wil je hem vervolgens zelf laten eten, dan moet hij opeens weer ‘gevoerd’ worden. Dat heeft allemaal met de spanning tussen afhankelijkheid en autonomie te maken.

Voorbeelden van tegenstrijdigheden

Een paar voorbeelden van die tegenstrijdigheden:

a) ik wil duidelijkheid, maar ik ben allergisch voor afspraken

b) ik wil bij jou horen, maar ik huiver om me te moeten binden aan een ander

c) ik wil graag jouw hulp en advies, maar ik leg je adviezen vervolgens naast mij neer

d) ik wil zelf verantwoordelijk zijn, maar als je mij verantwoordelijk houdt voor een situatie ben ik niet thuis: een ander moet het maar oppakken

e) ik weet niet hoe het verder moet, maar ik wil zelf beslissen hoe het verder moet

f) ik wil vastgehouden worden, maar je mag me niet aanraken.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

One thought on “Borderline: een vat vol tegenstrijdigheden”

  1. Zo herbeleef ik weer eens mijn verborgen NARcistisch en passief-agressieve borderlinerinnetje. Die klaagt over ongelijkwaardige behandeling, maar van wederkerigheid geen kaas heeft gegeten. Dat laatste misschien wegens haar eetstoornis … .

Geef een reactie

