Snuiver of snuiter?

De meeste 50-plussers hebben een leesbril nodig. Ik heb dat ongemak (als 65-plusser) nog weten te vermijden. Maar hoe zit het met het gehoor?

Sinds ik in februari door een stevige griep in de houdgreep was genomen is mijn rechteroor ‘verstopt’ geraakt. Ik hoor daar (bijna) niets meer. Omdat het nu toch wel een lange tijd duurt begaf ik mij naar de plaatselijke huisarts. Ze constateerde dat ik links een (lichtelijk) ontstoken oor had. Daar had ik helemaal niets van gemerkt.

Het menselijk lichaam zit vreemd in elkaar. Je kunt kiespijn hebben in je ene kies terwijl er een zenuw onder een andere kies ontstoken is. Ooit ging ik naar de fysiotherapeut met rugklachten en deze begon aan mijn enkels te wrikken omdat daar het probleem zat. Ik was dus letterlijk op het verkeerde been gezet.

Wat betreft de oren vroeg de dokter of ik een snuiver of een snuiter ben. Ik mocht niet meer snuiten, daar verstop je je oren mee. Heb ik jaren geoefend voordat ik mijn neus kon snuiten, is het wéér niet goed! Moet ik weer met een loopneus gaan lopen (en dat is vast weer slecht voor mijn enkels).

Ik ben twee weken zout gesnoven, neusdruppels geneust, gestoomd, maar nog steeds is mijn gehoor zoek. Ik ben mono. Soms is dat lastig, maar soms ook handig. Als ik vermoed dat een betweter naast mij komt te zitten laat ik hem rechts zitten, dan hoor ik hem bijna niet. Toch nog wel een beetje, want betweters hebben vaak een doordringend harde stem.

Niettemin vond de dokter dat ik mij moest melden bij de KNO-dokter in het plaatselijke krankenhuis. Hoewel, de hoorpoli zou mij bellen. Dat zou in de afgelopen week moeten zijn gebeurd. Ik heb echter niets gehoord. Vermoedelijk omdat ik de telefoon niet (meer) hoor. De KNO-poli kan dus beter SMS’jes gaan sturen…

 

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

