Vroege trein

‘Vroeger’ had ik een strak ochtendregime. Zo’n 40 jaar lang moest ik bijna standaard op werkdagen rond half acht de deur uit. Eerst 25 jaar lang met de fiets en daarna iedere werkdag naar het station, vervolgens met de Alkmaar station zonsopkomsttrein en daarna met de fiets.

Tegenwoordig is het regime wat meer aangepast aan mijn leeftijd: ik kan vaker ’s morgens wat rustiger opstarten.

Maar niet deze week. Drie keer moet ik om zeven uur Trein naar Nijmegen ochtendzonde deur uit. En nu ervaar ik ook weer waarom dat lang niet altijd zo erg is (was). De ochtendstond heeft goud in de mond. De zonsopkomst van een nieuwe dag is vaak het mooiste moment van de dag. Mooier nog dan de zonsondergang.

Deze eerste twee foto’s maakte ik gistermorgen op het station van Alkmaar. De Intercity van 07.12 uur naar Nijmegen (stopt ook in Veenendaal De Klomp) staat gereed voor vertrek.

Het voordeel van zo’n vroege trein is ook nog eens dat het er betrekkelijk stil is. De trein zit al in Alkmaar bijna helemaal vol, maar de mensen zijn nog niet zo spraakzaam. Zo’n 40% leest de krant, 30% tuurt op het mobieltje, 20% probeert nog wat te slapen en ongeveer 10% van de reizigers zegt af en toe iets tegen de overbuurman. Een soort collectieve Stiltecoupé.

Zonsopkomst weiland UitgeestOnderweg maakte ik ook nog een foto van de opkomende zon ter hoogte van Uitgeest.   

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

