Even over de grens (2)

Na Middelaar fiets ik verder richting Milsbeek, een langgerekt dorp op zandgrond, bijna tegen de heuvels aan rond Nijmegen aan. Links ligt de Jansberg, beschreven door Bob den Uyl, bij wie tijdens de afdaling zijn remkabel brak (niet van Bob zelf, maar van zijn fiets). Nog meer links de Mookerplas, tegenwoordig een veel bezocht recreatiegebied.

Grensweg bij MookVanuit Milsbeek fiets ik pal naar het noorden door een weids landbouwgebied met voor me de bossen van het Reichswald. Daar waar ik Duitsland in had kunnen fietsen maak ik een haakse bocht naar het oosten. Hier ligt een schitterend fietspad, precies langs de grens, met links de heuvels en de bossen en rechts het stroomgebied van de Niers met de dorpen Gennep en Ottersum.

Landschap bij OttersumNa ongeveer 5 kilometer word ik zuidwaarts verdreven. Daardoor fiets ik Nederland weer in. Langs de grens wordt op vrij grootschalige wijze grind aan de grond ontrukt. Zwaarbeladen vrachtwagens rijden af en aan. Via het buurtschap Aaldonk kom ik uit in het dorp Ven-Zelderheide. 

Koolzaadveld bij OttersumDe mensen vragen mij wel eens: “Henk, kom jij wel eens in Ven-Zelderheide?” Dat zal ik jullie zeggen: daar ben ik meerdere malen geweest, ook afgelopen zaterdag weer. Zoals de naam al zegt is het een tweelingdorp. Er zijn ook twee kerken, de grootste kerk werd gebouwd in 1953. Er staat ook een molen, die Rust na Arbeid heet. Dat vind ik wel een relaxte naam. Stel je voor dat een fabriekseigenaar zijn fabriek Rust na Arbeid zou noemen: welk beeld krijgen de arbeiders dan van hun werk?

Ven-ZelderheideVoor de mensen die denken dat Ven-Zelderheide het uiterste hoekpuntje van dit deel van Limburg is: nee, er volgen nog de buurtschappen Dam en Hekkens. Met uiteraard een benzinepomp en een winkel waar Duitsers Nederlandse producten kopen.

Pas daarna fiets ik Duitsland binnen om meteen stil te komen staan voor een rood verkeerslicht: de kruising met een drukke weg die ongeveer langs de grens met Nederland loopt. Ook de weg waar ik nu langs fiets is Steile helling heuvels bij Nijmegentrouwens best druk: het is de weg van Gennep naar Kleef. Onverwachts gaat het fietspad (zonder verdere aankondiging) verder aan de overkant. Met die wisselingen heb ik in Duitsland slechte ervaringen. Ik was het bijna even vergeten, want ik was al een half jaar niet in Duitsland geweest. In voorgaande jaren kwam ik er eigenlijk iedere maand wel een keertje.

Zo’n 10 km lang fiets ik door het uitgestrekte Reichswald dat Reichswald bij Klevedoorkruist wordt door parallel aan elkaar lopende kaarsrechte wegen. In de Tweede Wereldoorlog werd hier zwaar gevochten. Midden in het bos bevindt zich een erebegraafplaats.

Het bos bestaat voornamelijk uit loofwoud. De wielewaal komt hier vrij veel voor. Helaas hoor ik geen dudeljoho! zingen. Maar dat kan komen omdat mijn rechteroor geen geluid toelaat. Ik hoor alleen nog maar vogels en auto’s van links aan komen.

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

Geef een reactie

