Miscommunicatie op het spoor

Je kunt van mij niet zeggen dat ik niet spoor.

Jaarlijks leg ik zo’n 40.000 km. over het spoor af.

Daardoor kom ik ook nogal eens communicatiestoornissen bij de trein op het spoor. Die hebben vaak te maken met miscommunicatie tussen Prorail en NS. Zoals ook afgelopen zaterdag.

Delft stationOp het ondergrondse station van Delft staan we te wachten op de trein naar Amsterdam Sloterdijk. Deze trein heeft als eindbestemming Leeuwarden, maar er wordt op het digitale bord boven het station gemeld dat de trein niet verder zal rijden dan Leiden Centraal.

Dan volgt er een omroepbericht door de luidsprekers: “Dames en heren, vanwege werkzaamheden zal de trein van 20.50 uur naar Leeuwarden worden omgeleid via Schiphol en Amsterdam Zuid”.

Als de trein binnen komt blijkt er op het display van de trein zelf in ieder geval nog steeds als bestemming Leeuwarden te staan. Ook de displays in de coupe’s melden dat de trein na Leiden door zal rijden.

Eén minuut voor binnenkomst (!) op Leiden Centraal meldt de conducteur dat dit de eindbestemming is en dat iedereen wordt verzocht om uit te stappen. In de haast raakt een deel van de coupé in paniek, een ander deel heeft vanwege de oordopjes het bericht niet gehoord, weer een ander deel (niet Nederlands sprekend) heeft het hele bericht niet begrepen.

Uiteindelijk stapt iedereen uit en ook gaan de verlichting in de trein even uit, zodat duidelijk is dat je van deze trein weinig meer kunt verwachten.

Op het perron van station Leiden staat echter nog steeds aangegeven dat deze trein via Schiphol en Lelystad naar Leeuwarden zal rijden. Daarom stappen er toch weer mensen in. Ook op de trein zelf staat nog steeds dat deze als eindbestemming Leeuwarden heeft.

Dan wordt er omgeroepen dat de trein naar Schiphol, Almere, Lelystad en Leeuwarden gereed staat op spoor 5 A. Dat is de trein waar we net uitgebonjourd zijn. De conducteur wordt aangeklampt, maar hij verkeert nog steeds in de veronderstelling dat deze trein niet verder zal rijden en dat zijn dienst er hier op zit.

Hoe de miscommunicatie verder is opgelost weet ik niet. Wij moeten overstappen op de sprinter naar Haarlem. Vanwege alle verwarrende communicatie en een spoorwijziging weten we die nog maar nét te halen…

Auteur: henk50

Ik ben GZ-psycholoog. Sinds 1975 werk ik in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Schrijven is een hobby en een ontspanning voor mij, vandaar dat ik het niet kan laten om dagelijks iets te schrijven, meestal ook op mijn weblog.

1 thought on “Miscommunicatie op het spoor”

  1. Ja, je moet soms goed opletten: donderdag wilde ik in Amersfoort instappen in een trein die stond waar op die tijd altijd de trein naar Groningen staat. Ik had al in de gaten dat er iets aan de hand was: de trein die er stond was de vertraagde trein naar Enschede. Dat stond ook op de borden, dus wat dat betreft geen probleem. Of dat ook was omgeroepen weet ik niet: ik kwam net uit de Valleilijntrein, en de overstap is dan in Amersfoort nogal krap.
    De trein naar Enschede vertrok. Maar op de borden op het perron bleef hij staan, met eronder de mededeling dat de trein naar Groningen op +5 minuten na de ‘normale’ vertrektijd zou vertrekken, ook toen de trein naar Groningen binnenreed. Dat gaf verwarring bij de mensen op het perron. Ik ging er maar van uit dat dit inderdaad de trein naar Groningen was; en dat werd ook omgeroepen in de trein.
    Dergelijke dingen gebeuren vaker. Als het gebeurt op routes die ik goed ken, dan kom ik er meestal wel uit, hoe het in feite zit. Maar als zelfs de conducteur niet goed weet hoe het is, en ook dat heb ik wel meegemaakt, dan wordt het echt lastig. Bij tegenstrijdige info tussen borden en omroep dan hoop ik altijd maar dat hij/zij het wel weet, en soms is ook dat inderdaad niet het geval.

Geef een reactie

